حميدرضا مظاهري سيف

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

انقلاب اسلامي و نسل سوم

انقلاب اسلامي و نسل سوم

حميدرضا مظاهري سيف

چكيده

آيا فاصله نسل سوم از انقلاب اسلامي يك واقعيت است يا نه؟ نسل سوم چه نسبتي با انقلاب اسلامي دارد و در رابطه با آن چه صورت بندي پيدا كرده است؟ علت اين وضعيت چيست؟ چگونه مي توان حركت انقلاب اسلامي را با نسل سوم ادامه داد؟ در اين نوشتار، قشربندي چهارگانه اي درباره فاصله نسل سوم از انقلاب اسلامي ارائه و كندي دگرگوني هنجارهاي نهادمند به عنوان علت آن معرفي مي گردد و در نهايت، تربيت معنوي و توليد دانش به عنوان دو راهكار اساسي و پيوسته و البته ضروري براي مشاركت نسل سوم در تداوم انقلاب تشريح مي شود.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
98
شماره صفحه: 
39

نظريه قرآن در باب چيستى علم

نظريه قرآن در باب چيستى علم

(نيم نگاهى به نهضت توليد علم)

حميدرضا مظاهرى سيف

چكيده

براى فراهم شدن زمينه مناسب بحث منطقى درباره توليد دانش، بايد مبادى تصوريه آن از جمله مفهوم علم كاويده شود. بشر معاصر به اميد ساختن بهشت زمينى با تكيه بر شناخت طبيعت و غفلت از پايه هاى معنوى تفكر و تمدن به پيش رفت، اما امروزه با توجه به توسعه علوم گوناگون با بحران هاى بيشمارى دست به گريبان است.

با پيروزى انقلاب اسلامى و احياى انديشه پوياى دينى، مبانى تازه اى براى توليد دانش و تحقق تمدن اسلامى ظهور نمود; هم از اين رو، پرسش از حقيقت علم در نظر قرآن، كه در اين كتاب آسمانى بر آن تأكيد فراوان آمده، ضرورى مى نمايد.

در اين مقاله با شرحى از نظريه «طرح جامع شناخت در قرآن» پايه ها و پيامدهاى علوم جديد نقادى شده و مبانى و مختصات علم از منظر قرآن، كه حاصل همنهادى حس، تجربه، ايمان، خرد و تقواست، تبيين مى گردد.

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
83
شماره صفحه: 
80

نيروى سوم روشن فكرى

نيروى سوم روشن فكرى

حميدرضا مظاهرى سيف

چكيده

سازمان روحانيت از زمان معصومان(عليهم السلام) شكل گرفت و در فراز و نشيب هاى تاريخ اسلامى و جريان هاى مختلف درونى، با پى گيرى كاركردهاى اساسى و ايفاى نقش اصلى كه در تعليم و تربيت مردم داشت، ملت ايران را به انقلاب اسلامى رساند.

جريان روشن فكرى نيز با سفرهاى شاهزادگان دربار قاجار به اروپا آغاز شد و با روند تأسيس و توسعه دانشگاه ها در متن جامعه گسترش يافت و به فرهنگ و تاريخ ملى نزديك تر شد. از اين رو، پس از جريان روشن فكرى غربزده، روشن فكرى دينى پديد آمد و امروز در پيوند علمى حوزه و دانشگاه جريان نوينى، كه شامل طيفى از نخبگان حوزوى و دانشگاهى است، پديد آمده و مسير بالندگى را مى پويد. اين جريان جديد، روشن فكرى متدين است كه با تكيه و تأكيد بر مبانى دينى، روش ها و يافته هاى دانش نوين را مورد تأمّل قرار داده و به توليد دانش همّت نهاده است.

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
80
شماره صفحه: 
111

عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى‌

عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى‌

حميدرضا مظاهرى‌

چكيده‌

عرفان مخلصانه امام حسين‌عليه السلام داراى دو بعد علمى و عملى است. بعد علمى بر پايه معرفت شهودى استوار است و در بعد عملى به جهاد مصلحانه مى‌انجامد.

در سلوك حسينى تا رسيدن به عرفان علمى، به ترتيب سه روش معرفتى حسى - عقلى، عقلى محض و شهودى (حضورى) در كار مى‌آيد؛ و در جنبه عملى، پس از جهاد مصلحانه درونى و رسيدن به مقام مخلصين، نوبت به جهاد مصلحانه بيرونى و تهذيب جامعه و تاريخ مى‌رسد.

عرفان مخلصانه كه از خودشناسى و خودسازى آغاز مى‌شود، با برخوردارى از شاخصه‌هاى چندى به جهاد و جامعه‌سازى مى‌پردازد. اين شاخصه‌ها كه رابطه‌اى ديناميك با هم دارند و بر تعميق و تقويت يكديگر اثر مى‌گذارند، عبارتند از: زهد، شوق ديدار حق، خشيت، طاعت و عزت. اين روابط در تحليل روان‌شناختى آن‌ها آشكار مى‌شود.

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
74
شماره صفحه: 
106

حيات طيّبه از ديدگاه قرآن كريم

حيات طيّبه
از ديدگاه قرآن كريم

حميدرضا مظاهرى سيف

چكيده

حيات طيّبه رهاورد سير الى اللّه است كه اولياى خدا با پيمودن مسير بندگى و پاس دارى از پيمان فطرى و ميثاق ملكوتى به آن رسيده و از ثمرات آن بهره مى برند. حيات طيّبه در عالم «عنداللّه» و در تحت ولايت حق تعالى براى اولياى خدا تحقق مى يابد. معيار برخوردارى از آن، ايمان و بردبارى در جهاد با هواهاى نفسانى است.

در مقابل حيات طيّبه، حيات مادى در عالم موهوم دنيا و تحت ولايت شيطان با معيار شرك صورت بندى شده است و در اثر غلبه هوس ها و نفسانيت بشر را گرفتار مى كند.

سال انتشار: 
15
شماره مجله: 
109
شماره صفحه: 
11
محتوای تغذیه