داود حسيني

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

مبانى نظرى تنبيه از ديدگاه علم روان‏شناسى و اسلام

معرفت سال بيست و يكم ـ شماره 174 ـ خرداد 1391، 99ـ117

داود حسينى*

چكيده

يكى از ابزارهاى اصلاح و تربيت، كه در ميان صاحب نظران تعليم و تربيت مورد اختلاف و مناقشه قرار گرفته، اعمال انواع تنبيه، به ويژه تنبيه بدنى در عرصه تعليم و تربيت است. عده اى از روان شناسان با اعمال تنبيه به شدت مخالفت كرده اند و آن را در جهت حذف رفتارهاى ناهنجار نه تنها غيرمفيد، بلكه مضر مى دانند و والدين و مربيان را از اعمال آن نهى مى كنند. در مقابل، برخى ديگر، از ديدگاه تعليم و تربيت و اسلام، اين تفكر را نمى پذيرند و با آن مخالفند. اين دسته معتقدند تنبيه بدنى نه تنها مضر نيست، بلكه مى تواند موجب حذف رفتار ناپسند از خزانه رفتارى كودك شود و تأثير پايدارى در وجود او ايجاد كند.

در منابع اسلامى انواع تنبيه، به عنوان يك ابزار بازدارنده در عرصه تعليم و تربيت مورد پذيرش قرار گرفته است. در آيات قرآن كريم و روايات معصومان عليهم السلام، تنبيه علاوه بر مجازات حدود و تعزيرات، به عنوان يك روش تأديب و اصلاح رفتار پذيرفته شده است.

كليدواژه ها: تنبيه، تعليم و تربيت، روان شناسى، تأديب، اصلاح.

سال انتشار: 
21
شماره مجله: 
174
شماره صفحه: 
99

شناخت‏درماني در منابع اسلامي

شناخت‏درماني در منابع اسلامي

داود حسيني

مقدّمه

مشكلات، ناملايمات و اختلالات رواني همزاد بشر و بخشي از زندگي روزمرّه او بوده‏اند و همزمان با اين مسائل، تلاش براي رفع اين مشكلات و درمان آن‏ها جزء ديگر زندگي بشر بوده است. از اين‏رو، بشر از ابتدا، به دنبال راه حل‏هايي بوده است تا خود را از مشكلات برهاند. يكي از راه‏هايي كه بشر از ابتداي حيات خود بر روي كره خاك براي حل مشكلات، كشف كرده، مراجعه به عالمان و انديشمندان و مشاوره با آنان بوده است.

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
87
شماره صفحه: 
57

روابط سالم و سازنده بين همسران

روابط سالم و سازنده بين همسران

داود حسينى

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
75
شماره صفحه: 
27

كاركرد خانواده از ديدگاه روان‏شناسى

كاركرد خانواده از ديدگاه روان‏شناسى

با نگرش به منابع اسلامى

 داود حسينى1

 

چكيده

امروزه به تبع تغيير و تحولات گسترده در عرصه‏هاى اجتماعى و تأثيرپذيرى جوامع از فرهنگ‏هاى بيگانه و نيز هجمه گسترده برخى فرهنگ‏ها به ارزش‏ها و هنجارهاى ملى و سنتى، كاركرد خانواده دچار تغييرات بسيارى شده است. اما به رغم اين تحولات، خانواده توانسته است نقش خود را در تعليم و تربيت، انتقال افكار و ارزش‏ها، تأمين نيازهاى مادى و معنوى و انتقال مفاهيم عميق اخلاقى و اجتماعى ايفا نمايد.

     بررسى كاركردهاى خانواده از موضوعاتى است كه مورد توجه صاحب‏نظران رشته‏هاى مختلف مانند روان‏شناسى، جامعه‏شناسى و روان‏درمانگرى قرار گرفته، به گونه‏اى كه برخى كاركردهاى خانواده را مى‏توان از مباحث بين‏رشته‏اى برشمرد.

     اگر خانواده به دلايلى همچون فقر، بى‏سوادى، ناآگاهى اجتماعى و اقتصادى، و نداشتن تكيه‏گاه براى تأمين نيازهاى مادى و معنوى، قادر به انجام كاركردهاى خود نباشد، به‏ناچار اعضاى آن براى تأمين نيازهاى خود به خارج خانواده روى مى‏آورند و در نتيجه، دچار مشكلات رفتارى، ارزشى، اخلاقى و هنجارى مى‏شوند. اين مقاله با بهره‏گيرى از روش توصيفى ـ تحليلى و جمع‏آورى اطلاعات به روش كتابخانه‏اى، به بررسى اين موضوع پرداخته است.

 

كليدواژه‏ها: خانواده، كاركرد، ايفاى نقش، ارتباط، كنترل، دخالت عاطفى.

سال انتشار: 
18
شماره مجله: 
147
شماره صفحه: 
101
محتوای تغذیه