امام حسين (ع)

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

قيام عاشورا از منظر مقام معظّم رهبرى درس‏ ها و عبرت ‏ها

معرفت سال بيستم ـ شماره 167 ـ آبان 1390، 13ـ26

مرضيه مروتى*

اكبر اجرايى**

چكيده

هدف از پژوهش حاضر، بررسى درس‏ها و عبرت‏هاى قيام عاشورا از منظر مقام معظّم رهبرى مى‏باشد. از ديدگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامى، امام حسين عليه‏السلام، درس‏ها و عبرت‏هاى بزرگى به همه تاريخ داد. در حقيقت، اسلام را هم در زمان خودش و هم در هر زمان ديگرى بيمه نمود. ياد كربلا، اين درس‏ها و عبرت‏ها را پيش چشم مى‏گذارد؛ هر جا فسادى از آن قبيل باشد، امام حسين عليه‏السلام در آنجا زنده است و با شيوه و عمل خود مى‏گويد كه تكليف چيست و چه بايد كرد؟ قيام جاودانه عاشورا نشان داد كه نظام اسلامى، با ايمان، بصيرت، همت‏هاى بلند، مطرح شدن آرمان‏ها و زنده نگاه‏داشتن شعارها به وجود مى‏آيد، حفظ مى‏شود و پيش مى‏رود. روش پژوهش تحليلى و اسنادى مى‏باشد.

كليدواژه‏ها: قيام عاشورا، امام حسين عليه‏السلام، مقام معظّم رهبرى، اهداف، عبرت‏ها، درس‏ها.

سال انتشار: 
20
شماره مجله: 
167
شماره صفحه: 
13

پژواك وحي در ساحت حماسه طف

پژواك وحي در ساحت حماسه طف

محسن نورايي

مقدّمه

حماسه و جنگ، يكي از رخدادهايي است كه آدمي بارها و بارها آن را تجربه كرده و تاريخ نمونه هاي فراوان اين تجربه را با تمام دليري ها، رشادت ها، و نيز فجايع بي شمارش در خود ثبت كرده است. انديشهورانِ هر عصر و نسل نيز، به فراخور آگاهي ها، دلبستگي ها و ضرروت هاي فرا رويشان، به تأمّل در ابعاد گوناگون و واكاوي زواياي متعدد حماسه ها و جنگ ها پرداخته اند.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
99
شماره صفحه: 
104

فلسفه عزاداري و گريه براي امام حسين(عليه السلام)1

فلسفه عزاداري و گريه براي امام حسين(عليه السلام)1

حامد منتظري مقدم

 

با گذر زمان، اين نكته به روشني معلوم شد كه امام حسين(عليه السلام) و يارانش، مردان «پيروزِ» كربلا بودند. در كربلا، گرچه آنان، جان باختند; اما اسلام را حياتي دوباره بخشيدند، رسمِ ستم ستيزي را به جهانيان آموختند، و خود نيز به فيض بزرگ شهادت دست يافتند. همچنين، آنان براي هميشه تاريخ، در نگاه دين مداران و عدالت خواهان جايگاهي شكوهمند يافتند و محبوبِ دل‌هاي مؤمنان شدند.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
98
شماره صفحه: 
112

اهداف نهضت امام حسين(عليه‌السلام)

اهداف نهضت امام حسين(عليه‌السلام)

قادرعلي واثق

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
87
شماره صفحه: 
110

نقش خواص در شكل‏گيري حادثه عاشورا

نقش خواص در شكل‏گيري حادثه عاشورا

حسن رضايي‏مهر

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
86
شماره صفحه: 
34

توكل و پيوند آن با معرفت الهى از منظر امام حسين(عليه السلام)

توكل و پيوند آن با معرفت الهى از منظر امام حسين(عليه السلام)

عليرضا تاجيك

چكيده

نوشتار، تحقيقى كلامى ـ اعتقادى است كه ساختارِ جالبِ توجه آن، نتايجى تربيتى دارد. نويسنده بر آن است كه بسيارى آموزه هاى دين، و از جمله توكل، از يك سوى ريشه در توحيد دارد و با صفات خداوندى درآميخته است، و از ديگر سوى، با مخلوقات و مختصات وجودى آنان درمى پيوندد، و بدين ترتيب كوشيده تا با استمداد از امام حسين(عليه السلام) و كلمات و سيره ايشان اين مهم را سامان دهد.

نويسنده پس از بررسى لغوى و اصطلاحى واژه توكل، خاستگاه اين آموزه را ابتدا در مقام الوهى و صفات خداوندى كاويده، و سپس آن را با نظر به مقتضيات وجودى مخلوقات، پژوهيده است، و به اين شيوه با ترسيم نظامى شكوهمند در عالم تكوين، ربط و فقر همه مخلوقات، و به ويژه انسان را به خداوند، خاستگاه حقيقى توكل دانسته است. شيوه توكل و مراتب مافوق آن، بخش بعدى تحقيق را تشكيل داده و پس از آن كاوشى در مهم ترين آثار تربيتى اين آموزه صورت گرفته است.

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
81
شماره صفحه: 
52

عزادارى امام حسين(عليه السلام)در ميان اهل سنّت

عزادارى امام حسين(عليه السلام)در ميان اهل سنّت

عبدالمجيد ناصرى

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
77
شماره صفحه: 
79

عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى‌

عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى‌

حميدرضا مظاهرى‌

چكيده‌

عرفان مخلصانه امام حسين‌عليه السلام داراى دو بعد علمى و عملى است. بعد علمى بر پايه معرفت شهودى استوار است و در بعد عملى به جهاد مصلحانه مى‌انجامد.

در سلوك حسينى تا رسيدن به عرفان علمى، به ترتيب سه روش معرفتى حسى - عقلى، عقلى محض و شهودى (حضورى) در كار مى‌آيد؛ و در جنبه عملى، پس از جهاد مصلحانه درونى و رسيدن به مقام مخلصين، نوبت به جهاد مصلحانه بيرونى و تهذيب جامعه و تاريخ مى‌رسد.

عرفان مخلصانه كه از خودشناسى و خودسازى آغاز مى‌شود، با برخوردارى از شاخصه‌هاى چندى به جهاد و جامعه‌سازى مى‌پردازد. اين شاخصه‌ها كه رابطه‌اى ديناميك با هم دارند و بر تعميق و تقويت يكديگر اثر مى‌گذارند، عبارتند از: زهد، شوق ديدار حق، خشيت، طاعت و عزت. اين روابط در تحليل روان‌شناختى آن‌ها آشكار مى‌شود.

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
74
شماره صفحه: 
106

امام حسين(عليه السلام) و حكومت دينى

امام حسين(عليه السلام) و حكومت دينى

محمدعلى قاسمى

چكيده

شرايط ويژه عصر امام حسين(عليه السلام) و تقابل گفتارى و عملى آن امام معصوم با حكومت وقت، سبب اهميت تحقيق و كاوش در مشروعيت حكومت دينى از منظر آن امام همام گشته است.

حكومت ومردم به دليل رابطه آمريّت از سوى حاكمان و تمكين از سوى مردم، لازم و ملزوم يكديگرند و مشروعيت حكومت مستلزم حكم به لزوم فرمان بردارى مردم از آنان است.

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
68
شماره صفحه: 
16

برداشت دنياگرايانه از قيام عاشورا

برداشت دنياگرايانه از قيام عاشور

محسن رنجبر

 

درآمد

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
65
شماره صفحه: 
17
محتوای تغذیه