نقد و بررسى سيستم آموزش و پژوهش فلسفه
در دانشگاههاى ايران
رحيم قربانى1
چكيده
بررسى نظام آموزشى و پروهشى فلسفه، امرى بسيار وسيع و طاقتفرساست و كار فردى به شمار نمىرود، بلكه بايد در گروههاى پژوهشى ويژهاى مورد نقد و بررسى قرار گيرد. اما تحليل و بررسى آن به عنوان بررسى درجه دوم و خارج از سيستم، امرى ضرورى است. نوشتار حاضر با رويكرد تحليلى و بررسى اسنادى اين موضوع را از پنج منظر بررسى كرده، نقاط ضعف سيستم آموزش درس فلسفه در دانشگاههاى ايران را به اجمال و با صرفنظر از بحثهاى جزئى و آمارى بيان نموده، و در پايان، به ارائه برخى طرحها و راهحلها پرداخته است كه مىتواند در برطرف كردن كاستىهاى موجود و مشكلات علمى درس فلسفه در دانشگاهها مؤثر افتد.
كليدواژهها : سيستم آموزشى، فلسفه، فلسفههاى مضاف، فعاليت ميانرشتهاى، فارغالتحصيلان، دانشجو، استاد.