حسن نجفي

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

فلسفۀ آفرينش دنيا و آثار باور به آن بر تعالي هويت انسان از منظر قرآن کريم

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
سال سي‌ و يكم، شماره يازدهم، پياپي 302، بهمن 1401، ص 93ـ104

نوع مقاله: ترويجي
هاجر شعباني موسي کلايه/ سطح 3 مركز مديريت حوزة علميه خواهران    shabanihajar@yahoo.com
* حسن نجفي/ دکتراي مطالعات برنامه درسي دانشگاه علامه طباطبائي  hnajafih@yahoo.com

سال انتشار: 
1401
شماره صفحه: 
93

نقش تفکر در آموزش مفاهيم ديني از ديدگاه استاد علي صفايي حائري

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
سال سي‌ و يكم، شماره چهارم، پياپي 295، تير 1401، ص 49ـ56

نوع مقاله: ترويجي
محمدکاظم نيک‌فرجام/ طلبه سطح دو حوزة علميه قم    Mohammadkazem1377@mihanmail.ir
* حسن نجفي/ دکتراي مطالعات برنامه درسي دانشگاه علامه طباطبائي    hnajafih@yahoo.com
دريافت: 17/12/1400                    پذيرش: 25/04/1401

سال انتشار: 
1401
شماره مجله: 
295
شماره صفحه: 
49

روش‌های اصلاح‌گرایانه عاطفه‌مدار در تربیت اخلاقی از دیدگاه آيت‌الله مصباح

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
 سال سي‌ام، شماره هشتم، پياپي 287، آبان 1400، ص 53ـ64

نوع مقاله: ترويجي
* محمدصادق دهقان كلور/ کارشناس ارشد تربیت اخلاقی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت    m.s.dehqan@mihanmail.ir
حسن نجفی/ دکترای مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی    hnajafih@yahoo.com
دريافت: 1400/2/5                    پذيرش: 1400/5/19

 

سال انتشار: 
1400
شماره مجله: 
287
شماره صفحه: 
53
صفحه پایان مقاله: 
64

تحليل حدود عامليت صفات وراثتي در تربيت اخلاقي از منظر روايات

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ شماره اول، پياپي 256 (ويژة اخلاق)

روح‌الله شهریاری/ کارشناس ارشد تربیت اخلاقی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت    roohollah127@gmail.com
حسن نجفی/ دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی     hnajafih@yahoo.com
دريافت: 19/02/97                    پذيرش: 07/08/97
چکيده
عوامل زیادی در فرایند تربیت اخلاقی دخیل‌اند، که یکی از آنها، وراثت است. پاسخ به این مسئله که وراثت چه میزان در تربیت اخلاقی انسان نقش دارد، ما را در کسب نتیجة مطلوب از فرایند تربیت و تحقق اهداف و روش‌های تربیتی یاری می‌رساند. این پژوهش با نگاهی توصیفي ـ تحلیلی به عاملیت وراثت در تربیت اخلاقی انسان، و تأثیرگذاری آن، از منظر معصومان علیها السلام. پرداخته ‌است. بدین منظور، ابتدا ساحت‌های وجودی انسان که وراثت در آنها تأثیرگذار است، بررسی شده است. آن‌گاه به رابطه این ساحت‌ها با تربیت اخلاقی اشاره شده است. نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر فرد بر اثر وراثت دارای زمینه‌های ارثی در حافظه و هوش و جسم و خُلقیات است. از سوی دیگر، با تحلیل جایگاه هر کدام از این ابعاد در ساحت‌های مختلف تربیت، به این نتیجه رسیدیم که گرچه وراثت در برخی ساحت‌های تربیت، مانند: تربیت عقلانی و بدنی، نقش پررنگ و بااهمیتی دارد؛ اما در تربیت اخلاقی، صرفاً به‌عنوان زمینه‌ساز، تأثیرگذار است، و باید با استفاده از روش‌های تربیتی مدیریت شود تا آثار زمینه‌ای آن مانع جریان تربیت اخلاقی نباشد.
کلیدواژه‌ها: تربیت اخلاقی، عاملیت صفات وراثتی، روایات معصومان علیها السلام.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
256
شماره صفحه: 
23

تبيين قرآني الگوهاي رفتار اجتماعي در جامعة ‌ديني؛ ابزاري براي طراحان برنامة درسي

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هفتم ـ شماره دوازدهم، پياپي 255

حسن نجفی/ دکترای مطالعات برنامة درسی دانشگاه علامه طباطبائی     hnajafih@yahoo.com
مهدی سبحانی‌نژاد/ دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد     sobhaninejad@shahed.ac.ir
دريافت: 07/06/97                    پذيرش: 19/11/97
چکيده
پژوهش حاضر با هدف تبیین قرآنی الگوهای رفتار اجتماعی در جامعة ‌دینی انجام گرفته، تا ابزاری ارزشمند برای طراحان برنامة درسی کشور باشد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و به‌منظور گردآوری داده‌های لازم، و نیل به ‌اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با تحقیق، با شیوه‌های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که جامعة ‌دینی جامعه‌ای است که فرهنگ و روش‌های رفتاری آن از تعالیم دینی و وحیانی برخاسته باشد و اعضای آن در مواجهه با مقوله دین، تمام ابعاد وجودی خویش اعم از بینشی، گرایشی و کنشی را به‌کار بندند؛ در این جامعه دلبستگی و شیدایی به ‌دین و ارزش‌های دینی بر هر دلبستگی دیگر غلبه ‌داشته است، و بنابر آیات قرآن کریم الگوهای رفتار اجتماعی متناسب با آن در پنج محور شامل: رفتارهای فردی مطابق با ضرورت‌های جمعی، رفتارهای تعاملی با سایران، رفتارهای اقتصادی، رفتارهای سیاسی و رفتارهای مرتبط با ایفای تکالیف اجتماعی، قابل تبیین است.
کليدواژه‌ها: طراحی برنامة درسی، جامعة ‌دینی، رفتار اجتماعی، الگوهای مطلوب.


سال انتشار: 
27
شماره مجله: 
255
شماره صفحه: 
11

برنامة درسي؛ راهبردي كارآمد در جامعه‌پذيري ديني دانش‌آموزان (با تأكيد بر كيفيت عناصر آن)

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هفتم ـ شماره 245 (ويژة جامعه‌شناسي)

سال انتشار: 
27
شماره مجله: 
245
شماره صفحه: 
103

بازيابى اصول تربيت فرهنگى از آموزه هاى اسلامى

سال بيست و چهارم ـ شماره 209 (ويژه علوم تربيتى)

حسن نجفى / كارشناس ارشد مطالعات برنامه درسى دانشگاه شاهد    hnajafih@yahoo.com  

رضا وفايى / كارشناس ارشد مطالعات برنامه درسى دانشگاه شاهد    vafaeireza10@gmail.com

رضا جعفرى هرندى / استاديار گروه علوم تربيتى دانشگاه قم     rjafarih@yahoo.com

دريافت: 30/1/93               پذيرش: 16/8/93

 

چكيده

آموزه هاى اسلامى به تربيت فرهنگى انسان ها به عنوان وجهى از ملزومات تحقق انسان كامل، اهميت ويژه اى قايل هستند و در اين زمينه بالاترين مسئوليت را متوجه نهاد تعليم و تربيت مى دانند كه يكى از مهم ترين كانون هاى احياى ويژگى ها و قابليت هاى فردى بوده و در به فعليت درآوردن شخصيت، استعداد فطرى و شكل دهى رفتار آنان نقش بسزايى دارند. هدف پژوهش حاضر شناسايى و بررسى تعدادى از اصول تربيت فرهنگى است كه در آيات قرآن كريم و آموزه هاى معصومان عليهم السلام مشهود بوده است. روش انجام پژوهش توصيفى ـ تحليلى بوده و به منظور گردآورى داده هاى لازم براى دستيابى به اهداف پژوهش، متون موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرم هاى فيش بردارى از منابع گردآورى و با شيوه كيفى مورد تحليل قرار گرفته است. يافته ها حاكى از آن هستند كه دين اسلام با دارا بودن جهان بينى ويژه اى، به دنبال ارائه اصول، آداب و دستورالعمل هاى زيست فرهنگى توأم با معنويت است.

 

كليدواژه ها: تربيت فرهنگى، اصول، قرآن كريم، روايات اهل بيت عليهم السلام.

 

 

سال انتشار: 
24
شماره مجله: 
209
شماره صفحه: 
13
محتوای تغذیه