تربيت عقلانى

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

جستارى در تربيت عقلانى؛واكاوى ديدگاه قرآن كريم و انديشه امام خمينى قدس سره

سال بيست و ششم ـ شماره 236 (ويژه علوم تربيتى)

عليرضا فقيهى / استاديار دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراك     a-faghihi@iau-arak.ac.ir

نسرين تركاشوند / دانشجوى دكترى فلسفه تعليم و تربيت اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراك   Tarkashvand.Nasrin@gmail.com

سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
236
شماره صفحه: 
27

روش هاى تربيت عقلانى در «صحيفه سجاديه»

سال بيست و پنجم ـ شماره 228 (ويژه علوم تربيتى)

فاطمه ايرانمنش / دانشجوى دكترى فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه باهنر كرمان           fa_ir2012@yahoo.com

عباسعلى رستمى نسب / دانشيار فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه باهنر كرمان  rostaminasab@uk.ic.ir

دريافت: 26/10/94               پذيرش: 2/6/95

 

چكيده

تعليم و تربيت با رشد و كمال انسان و زندگى شايسته او سروكار دارد. ازآنجاكه انسان موجودى است پيچيده، تعليم و تربيت او نيز پيچيده و مستلزم تمهيد مقدمات فراوان و بهره گيرى از روش هاى تربيتى مؤثر است. بدين روى، براى سامان دهى به تعليم و تربيت، بايد از منابع غنى و باارزشى همچون قرآن كريم و اولياى دين و معصومان عليهم السلام استفاده كرد. اين تحقيق با هدف بررسى و تبيين روش هاى تربيتى مبتنى بر پرورش بعد عقلانى در «صحيفه سجاديه» و با روش توصيفى ـ تحليلى صورت گرفته است. نتايج تحقيق بيانگر اين است كه «صحيفه سجاديه» جايگاه فوق العاده اى براى انسان قايل است. به همين دليل، برنامه ها و روش هاى تربيتى مطمئنى براى تربيت انسان ها و سعادت و رستگارى بشر معرفى مى كند كه با به كاربستن آنها، انسان به سوى سعادت واقعى رهنمون مى شود. در اين زمينه، روش هاى تربيت عقلانى از جمله، تزكيه، تعليم حكمت، مشاهده، عبرت آموزى، تجربه اندوزى، پرسش و پاسخ و مانند آن از اين كتاب استخراج گرديده است.

كليدواژه ها: صحيفه سجاديه، جايگاه انسان، تربيت عقلانى، روش هاى تربيتى.

 

سال انتشار: 
25
شماره مجله: 
226
شماره صفحه: 
13

موانع تربيت عقلانى از ديدگاه شهيد مطهّرى

سال بيست و دوم ـ شماره 194 ـ بهمن 1392، 101ـ114

مريم عشورى1

محمدحسين حيدرى2

حسنعلى بختيار نصرآبادى3

چكيده

يكى از مهم ترين عوامل مؤثر در تعليم و تربيت، پرورش و تقويت نيروى عقل است؛ به سبب آنكه عقل در تعديل و كنترل تمايلات نفسانى و دعوت به اعمال نيك و تقيد به مكارم اخلاقى نقش مهمى ايفا مى كند. اين مقاله با روش توصيفى ـ تحليلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربيت عقلانى بر مبناى ديدگاه هاى شهيد مطهّرى و تبيين تربيت عقلانى در عرصه تربيت اسلامى است. نتايج مقاله حاضر مبيّن آن است كه از منظر شهيد مطهّرى، موانع تربيت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پيروى از نفس اماره، مرعوبيت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سياسى (فرهنگ و جبر حاكم بر جامعه، پيروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحيح حواس، آثار ناشى از اعتياد) دانست.

كليدواژه ها: تربيت اسلامى، شهيد مطهّرى، تربيت عقلانى، موانع تربيت عقلانى.

سال انتشار: 
22
شماره مجله: 
194
شماره صفحه: 
101
محتوای تغذیه