محسن خوشناموند

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

تبيين مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسي و ارائة راهکارهاي آن براي تربيت حماسي کودکان

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
سال سي‌ و يكم، شماره چهارم، پياپي 295، تير 1401، ص 85ـ95 

نوع مقاله: ترويجي

* محسن خوشناموند/ دکتري فلسفۀ تعليم و تربيت دانشگاه علامه طباطبائي تهران     m.khoshnamvand@gmail.com
ايراندخت فياض/ دانشيار گروه فلسفۀ تعليم و تربيت دانشگاه علامه طباطبائي تهران    iranfayyaz@yahoo.com
شيرزاد طايفي/ دانشيار زبان و ادبيات فارسي دانشگاه علامه طباطبائي تهران    sh_tayefi@yahoo.com 

سال انتشار: 
1401
شماره مجله: 
295
شماره صفحه: 
85

خودشناسي و دلالت‌هاي تربيتي آن از منظر اقبال لاهوري

قيمت مقاله الكترونيكي: 
1500تومان

سال بيست و هفتم ـ شماره يازدهم، پياپي 254 (ويژة علوم تربيتي)

ایراندخت فیاض / دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی         Iranfayyaz@yahoo.com
محسن خوشناموند / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی         M.khoshnamvand@gmail.com
مریم عشوری / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه الزهرا علیها السلام        maryameashouri@yahoo.com
دريافت: 27/05/97                    پذيرش: 04/10/97
چکيده
یکی از پایه‌های اصلی پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی، خودشناسی و معرفت نفس است، و تا انسان این مرحلة دشوار را پشت سر نگذارد، به هيچ‌‌یک از مقامات معنوی نایل نخواهد شد؛ به همین دلیل اندیشمند شهيری مانند اقبال لاهوری، به بررسی دقیق و جامع این مسئله پرداخته است. هدف این پژوهش تبیین راه‌کارهایی برای رسیدن به خودشناسی و تربیت نفس در آدمی است تا از این طریق راه سعادت برای انسان هموار گردد.    
این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، به فلسفة خودی اقبال پرداخته است. فلسفه‌ای که مبنایش آزادی نفس از قیود بشری، و رهایی از سلطه و استکبار جهانی است. تحقق این امر، در بستر عوامل و زمینه‌های متعددی، از قبیل: تعبد، عشق، آزادی و... میسر است. در این مقاله راه‌کارهای تربیتی، با تکیه بر فلسفة خودی اقبال، استنتاج و تبیین شده است. حرکت بر اساس این تدابیر و عمل نمودن به آنها، سلامت فرد و جامعه را تضمین خواهد کرد.
کلیدواژه‌ها: اقبال لاهوری، خودشناسی، هویت، آزادی، دلالت تربیتی.


 

سال انتشار: 
27
شماره مجله: 
254
شماره صفحه: 
45

قصاص نفس در اسلام و ابعاد تربيتى آن

سال بيست و پنجم ـ شماره 228 (ويژه علوم تربيتى)

مريم عشورى / دانشجوى دكترى فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه الزهرا عليهاالسلام       maryameashouri@yahoo.com

محسن خوشناموند / دانشجوى دكترى فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه علامه طباطبايى   M.Khoshnamvand@gmail.com

دريافت: 9/8/94               پذيرش: 11/7/95

 

چكيده

مقوله قصاص نفس و نقد و بررسى مؤلفه هاى آن، موضوعى بحث برانگيز در محافل داخلى و خارجى است. تكثر ديدگاه ها و تعدد رويكردها نسبت به اين موضوع موجب بازتاب ها و نظرات متفاوتى گرديده است.

     اين مقاله با روش توصيفى ـ تحليلى در پى آن است تا با استناد به قرآن و منابع دينى، اهميت، جايگاه و ضرورت قصاص نفس را در اسلام بيان نمايد. حاصل تحقيق بيانگر اين است كه قصاص نفس در اسلام عملى عقلانى، اخلاقى و اجتماعى است و شالوده و فلسفه آن برپايى قسط و عدالت فردى و اجتماعى است.

     اين تحقيق با ارائه برخى از اصول (عدالت، عزت مدارى و...) و روش هاى تربيتى (تناسب جرم و مجازات، اخفاى عيوب و...)، به ضرورت قصاص نفس در اسلام پرداخته است.

 

كليدواژه ها: قصاص نفس، اسلام، عدالت، عزت مدارى، حيات اجتماعى.

 

سال انتشار: 
25
شماره مجله: 
228
شماره صفحه: 
43
محتوای تغذیه