آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

اوصاف شيعيان واقعي؛ اسوة سخت‌كوشي و مردم‌داري

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره دهم، پياپي 265 (ويژة علوم قرآني)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده

اين مقاله شرح و تفسيري است بر كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در باب نشانه‌هاي پرهيزگاران واقعي. مردم‌داري و سخت‌كوشي يكي ديگر از اوصاف شيعيان واقعي است. انسان در معاشرت با ديگران نبايد كارهايي كه بر عهده اوست، به ديگران واگذارد و آنان را به زحمت افكند؛ شيعه واقعي همواره مي‌كوشد تا خود را به زحمت و سختي افكند، تا ديگران در راحتي و آسايش باشند.
در اسلام، استفاده از نعمت‌هاي خدادادي مشروع است و نامطلوب دانستن آنها، درست نيست. در آموزه‌هاي ديني به رهبران و مديران جامعة اسلامي سفارش شده كه در حد طبقه پايين جامعه و اقشار فقير از امكانات مادي استفاده كنند. بنابراين، دوري گزيدن مؤمن از آنچه تعلق و دلبستگي به آن، توجه مؤمن را از خدا و آخرت مي‌كاهد، مطلوب و اصل است. استفاده معقول از نعمات دنيوي مباح و پسنديده است.
كليدواژه‌ها: سخت‌كوشي، مردم‌داري، نعمت‌هاي خدا، ايثار و فداكاري، ساده‌زيستي.


 

سال انتشار: 
1398
شماره مجله: 
265
شماره صفحه: 
5

اوصاف شيعيان واقعي؛ ادب معاشرت با ديگران

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

معرفت شماره 264-آذر 1398

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
اين مقاله شرحي است بر كلام نوراني اميرمؤمنان علي علیه السلام دربارة صفات پرهيزگاران و شيعيان واقعي. از ديگر ويژگي‌هاي مؤمنان، اينكه با علم و آگاهي با مردم معاشرت كرده، با مسالمت از آنان جدا شده، سخن مي‌گويند تا بهره‌مند شوند و مي‌پرسند تا بفهمند و علمشان زياد گردد. طبيعي است نخستين ابزار معاشرت، ارتباط كلامي است. مؤمن هم بايد براي اصل معاشرت و هم براي سخن گفتن برنامه و تدبير لازم را داشته باشد. معاشرت با همنوعان، گرايش فطري است كه موجب ترقي و مقام انسان در زندگي اجتماعي مي‌شود. افرادي كه معاشرتي هستند، بيرون‌گرا و افراد گريزان از معاشرت، درون‌گرا هستند. مهم اين است كه قهر و جدايي، ارتباط و معاشرت بايد با انگيزة خدايي صورت گيرد. سخن گفتن نيز بايد با هدف بهره‌مندي، سؤال كردن و براي درك و فهم و افزايش علم و با انگيزه خدايي صورت گيرد.
كليدواژه‌ها: معاشرت، آداب معاشرت، سخن گفتن، پرسش، سخن مؤمن.
 

اوصاف شيعيان واقعي؛ قناعت و رضايت به مقدرات الهي

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره هشتم، پياپي 263 (ويژة علوم سياسي)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
اين مقاله شرحي است بر تفسير كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در باب اوصاف شيعيان واقعي. ازجمله ويژ‌گي‌هاي شيعيان واقعي، قناعت به آنچه برايش مقدر است؛ خشم او را چموش نمي‌كند و مغلوب خواسته‌اش نشده، بخل بر او چيره نمي‌شود. بخل و خودگزيني يعني هر چيزي را براي خويش خواستن، منشأ بسياري از رذايل اخلاقي است. تقدير الهي به اين معناست كه انسان به اين معرفت عالي دست يابد و باور كند كه خدا همه‌جا حضور دارد و او قدرت بلامنازع است و كاري خارج از اراده خدا انجام نمي‌شود. لذا هرگز از غيرخدا نمي‌ترسد و چاپلوسي و تملق نمي‌كند و به داشته‌هاي خويش مغرور نمي‌شود. ازاين‌رو، كمال انسان در ايمان به غيب و درك حقايق غيبي است. هرقدر اين ايمان و معرفت گسترده‌تر شود، تقرب انسان به خدا بيشتر مي‌شود.
كليدواژه‌ها: قناعت، رضايت به مقدرات الهي، توحيد افعالي.
 


The Characteristics of True Shiites; Contentment and Satisfaction
with Divine Decrees

Ayatollah Allameh Mohammad-Taqi Mesbah

Abstract

This article is an exposition of the commentary on Imam Ali's words about the characteristics of true Shiites. Among these characteristics are: contentment with what is predestined for them, not becoming vicious when angry, vulnerability to individual whims and not being subject to stinginess. Being selfish and stingy which means not sharing what one has with others is the source of many vices. Divine destiny implies that man gains profound knowledge and believes that God is omnipresent and His power is limitless and that nothing can be done without God's will. Therefore, a true Shiite fears no one other than God and never flatters or takes pride in what he possesses. Thus, man’s perfection is an outcome of man’s belief in the Unseen and understanding of the facts about the Unseen. The stronger this belief and more proud this knowledge, the closer to God man will be.

Key words: contentment, satisfaction with divine decrees, unity of divine acts.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
263
شماره صفحه: 
5

اوصاف شيعيان واقعي؛ چند مشخصة رفتاري ديگر

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره هفتم، پياپي 262 (ويژة جامعه‌شناسي)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده

در ادامة خطبة پرهيزگاران به روايت نوف بكالي اميرمؤمنان علیه السلام دربارة سه نشانه و ويژگي ديگر شيعة واقعي مي‌فرمايند: «لَا يَدْخُلُ‏ فِي‏ الْأُمُورِ بِجَهْلٍ،‏ وَلَا يَخْرُجُ مِنَ الْحَقِّ بِعَجْزٍ. إِنْ صَمَتَ لَمْ يُعْيِهِ الصَّمْتُ، وَإِنْ نَطَقَ لَمْ يُعْبِهِ اللَّفْظُ، وَإِنْ ضَحِكَ لَمْ يَعْلُ بِهِ صَوْتُهُ»؛ ندانسته به كاري دست نزند و به ‌سبب درماندگي از حق بيرون نشود. اگر سكوت كند، از سكوت خسته نشود و اگر سخن گويد از گفتن درنماند و اگر بخندد، صدايش بلند نشود . از منظر اميرمؤمنان علیه السلام مؤمن راستين و شيعة پرهيزگار با شناخت و آگاهي كارهاي خود را انجام مي‌دهد و از روي ناداني و جهل قدم در راه نمي‌نهد. وي سرسپردة حق است و هيچ عاملي او را از حق بازنمي‌دارد و هنگام حركت در مسير حق استوار و مستحكم است و احساس ناتواني و درماندگي نمي‌كند؛ زیرا رفتار او آگاهانه و سازنده و برخاسته از منطق صحيح است. اگر تشخيص داد سكوت كند، و سكوت را به مصلحت خود و حق يافت، از سكوت‌كردن خسته نمي‌شود. در مقابل، هرگاه سخن‌گفتن را وظيفه و تكليف خود دانست، سخن مي‌گويد و سخن‌گفتن او را ناتوان نمي‌سازد.
كليدواژه‌ها: شيعيان واقعي، رفتار آگاهانه، اختيار و آزادي، سكوت، اخلاص.
 


 

سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
262
شماره صفحه: 
5

جلوه‌هايي از رفتار شيعة واقعي

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره ششم، پياپي 261 (ويژة تاريخ)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
اميرمؤمنان علي علیه السلام در ادامة خطبة خود دربارة صفات و نشانه‌هاي پرهيزگاران و شيعيان واقعي نشانه‌هاي ديگر آنان را اين‌گونه معرفي مي‌كنند: «لَا يُضِيعُ‏ مَا اسْتَحْفَظَهُ،‏ وَلَا يُنَابِزُ بِالْأَلْقَابِ، لَا يَبْغِي عَلَى أَحَدٍ، وَلَا يَغْلِبُهُ الْحَسَدُ، وَلَا يُضَارُّ بِالْجَارِ، وَلَا يَشْمَتُ بِالْمُصَابِ، مُؤَدٍّ لِلْأَمَانَاتِ، عَامِلٌ بِالطَّاعَاتِ، سَرِيعٌ إِلَى الْخَيْرَاتِ، بَطِي‏ءٌ عَنِ الْمُنْكَرَاتِ يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَيَفْعَلُهُ، وَيَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَيَجْتَنِبُه»‏؛ آنچه را بايد حفظ كند، ضايع نمي‌سازد و لقب‌هاي سبك و زشت به ديگران نمي‌دهد و به كسي ستم نمي‌كند و مغلوب حسد نمي‌شود. به همساية خود زيان نمي‌رساند و مصيبت‌ديده را شماتت و سرزنش نمي‌كند. امانت‌ها را ادا، و به طاعات و تكاليف خود عمل مي‌كند و در انجام‌دادن كارهاي خير شتاب و سرعت دارد و در انجام كارهاي زشت كندي، و از انجام آنها خودداري مي‌كند. امربه‌معروف مي‌كند و خود نيز بدان عمل مي‌كند و از منكر نهي مي‌كند و خود نيز از آن پرهيز مي‌كند. اين مقال، به شرح و تفسير اين ويژگي‌ها مي‌پردازد.
كليدواژه‌ها: شيعه، آفات اخلاقي، حسد، قضا و قدر الهي، امر به معروف، نهي از منكر.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
261
شماره صفحه: 
5

اوصاف شيعيان واقعي؛ عدالت‌ورزي و تسليم بودن در برابر حق

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ شماره پنجم، پياپي 260 (ويژة اديان)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده

اين مقاله شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در باب اوصاف شيعيان واقعي. از ديگر ويژگي‌هاي شيعيان، عدالت‌ورزي و تسليم بودن در برابر حق است. يك مؤمن در كمك به برادران ايماني خود و اختصاص امكانات و اموال شخصي به آنها مي‌تواند تبعيض قائل شود و هر قدر دوست دارد بذل و بخشش كند، اما در اختصاص بيت‌المال بايد رعايت عدالت نمايد و دوست و دشمني را نبايد در انجام وظيفه خود دخالت دهد. همچنين در اختلافات حقوقي و مالي بين افراد و هنگام مراجعه به دادگاه، بايد به حكم دادگاه تمكين نمايد. برخي به‌ظاهر مدعي پذيرش احكام اسلامي و تبعيت از دستورهاي خدا هستند،‌ اما وقتي منافع آنان به خظر مي افتد، از پذيرش احكام اسلامي سر باز مي‌زنند. بايد در اختلافات و در جايي كه قاضي مطابق موازين اسلامي حكمي را صادر كرد، آن را پذيرفت، هرچند به ضرر خود فرد باشد.
كليدواژه‌ها: عدالت‌ورزي، تسليم حقق، حقوق اخلاقي..


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
260
شماره صفحه: 
5

اوصاف شيعيان واقعي؛ رعايت انصاف و عدالت در رفتار

قيمت مقاله الكترونيكي: 
1500تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره چهارم، پياپي 259 (ويژة فلسفه)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده

اين متن شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علیه السلام در صفات شيعيان واقعي و مؤمنان راستين. از ديگر نشانه‌هاي مؤمنان واقعي، ستم نكردن به دشمن، آلوده نشدن به گناه به واسطه محبت به دوستان و نداشتن تبعيض ناروا در حق آنان مي‌باشد. در پرتو تربیت اسلامی، وظيفه والدين رعايت عدالت، انصاف و پرهيز از تبعيض و بي‌عدالتي در ميان فرزندان و وظيفه مسئولان نظام نیز خدمت يكسان به همه آحاد افراد جامعه است؛ چراكه در قرآن و روايات متواتر بر مودت و محبت به اهل‌بيتعلیه السلام تأكيد شده، به‌گونه‌اي‌كه قرآن محبت را اجر رسالت بيان كرده است. اين امر اختصاص به شيعيان ندارد. اهل‌سنت، حتي هندوهاي بت‌پرست هم به امام حسينعلیه السلام علاقه دارند.    
اين علاقه مؤمنان نسبت به اهل‌بيتعلیه السلام، در مرتبه نازل‌تر بايد نسبت به دوستان و ساير مؤمنان و حتي رعايت انصاف نسبت به دشمنان هم بايد اعمال شود. این مقاله، به تفصیل به اوصاف شیعیان در باب رعات عدل و انصاف می‌پردازد.
كليدواژه‌ها: تبعيض، انصاف، عدالت، حب و بعض.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
259
شماره صفحه: 
5

اوصاف شيعيان واقعي؛ اسوة صبر و مقاومت

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره سوم، پياپي 258 (ويژة كلام)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
اين مقاله شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در خصوص اسوة صبر و مقاومت، به‌عنوان ويژگي شيعيان واقعي. از منظر اميرمؤمنان علیه السلام شيعيان در سختي‌ها آرام و وزين و در مشكلات و ناگواري‌ها مقاوم و بردبار، و در رفاه و خوشي‌ها سپاسگزار مي‌باشند. هرچند امروزه اين اوصاف در قبال خدمت ديگران، از زمرة ارزش‌ها و هنجارهاي اجتماعي محسوب مي‌شود، اما در كلام اميرمؤمنان علیه السلام اين خصلت‌ها نه ازآن‌روست كه آنها، هنجارها و ارزش‌هاي اجتماعي و عقلايي به‌شمار مي‌آيند، بلكه هدف و خاستگاه آن ارزش‌ها والاتر و عالي‌تر از هدف و خاستگاه مدنظر عقلاست و مهم روش دستيابي به آنها با روش عقلا متفاوت است؛ كسب رضايت خدا؛ هدف شيعيان واقعي در كسب فضايل اخلاقي است. آسان‌ترين راهكار كسب فضايل اخلاقي، توجه به رضايت الهي است.
كليدواژه‌ها: صبر، مقاومت،‌ ارزش‌ها، صفات اخلاقي، فضايل اخلاقي.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
258
شماره صفحه: 
5

گذشت، احسان و صلةرحم

قيمت مقاله الكترونيكي: 
1500تومان

سال بيست و هشتم ـ شماره دوم، پياپي 257 (ويژة علوم قرآني)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
اميرمؤمنان علي علیه السلام در ادامة خطبه نوراني خود، پنج نشانة ديگر شيعة واقعي پرهيزگار را اين‌گونه معرفي مي‌كنند: «يَعْفُو عَمَّنْ‏ ظَلَمَهُ،‏ وَ يُعْطِي مَنْ حَرَمَهُ، وَ يَصِلُ مَنْ قَطَعَهُ، قَرِيبٌ مَعْرُوفُهُ، صَادِقٌ قَوْلُهُ، حَسَنٌ فِعْلُهُ، مُقْبِلٌ خَيْرُهُ، مُدْبِرٌ شَرُّهُ، غَائِبٌ مَكْرُه»‏؛ از كسي كه به او ستم كرده است، درگذرد؛ و بر كسي كه او را محروم كرده، دست كرم گشايد؛ و با آن كس كه خويشاوندي او را بريده است، صلةرحم كند. خوبي‌ها و احسانش نزديك و زبانزد، و گفتارش راست، و كردارش نيكو است و به كارهاي خير روي آورد و كار ناپسند از او ديده نشود و از مكر و حيله به ‌دور باشد. اين مقاله شرح استاد براي كلام اميرمؤمنان علیه السلام است، به تفصيل شاخص‌ها و مصاديق هريك از اين نشانه‌ها را شرح مي‌دهند.
كليدواژه‌ها: شيعيان، احسان، صله‌رحم، امر به معروف و نهي از منكر.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
257
شماره صفحه: 
5

انس با خدا و پرهيز از غفلت

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ شماره اول، پياپي 256 (ويژة اخلاق)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
اين متن شرح و بررسي صفات و نشانه‌هاي مؤمن راستين و شيعة واقعي و پرهيزکار در كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام است. آن حضرت يكي ديگر از نشانه‌هاي مؤمنان را اين‌گونه معرفي مي‌كنند: «إِنْ كَانَ بَيْنَ الْغَافِلِينَ كُتِبَ فِي الذَّاكِرِينَ وَ إِنْ‏ كَانَ‏ مَعَ‏ الذَّاكِرِينَ‏ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ»؛ اگر در جمع غافلان قرار گيرد، نامش در گروه يادآوران خدا ثبت مي‌شود و اگر در جمع يادآوران خدا باشد، راه غفلت نپويد و نامش در گروه غافلان نوشته نمي‌شود. این ویژگی در فرازهاي پيشين خطبه با تعابير ديگري نيز بيان شده است. اينها همگی دلالت می‌كنند كه شيعة واقعي، همواره به ياد خداست و بر آن تأكيد می‌كنند.    
ازجمله راه‌كارهاي يادكرد خدا، ارتباط با او و آخرت و نيز توجه پيوسته و مستمر مؤمنان راستين به خداي متعال است.
كليدواژه‌ها: انس با خدا، آخرت، ارتباط با خدا، پرهيز از غفلت.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
256
شماره صفحه: 
5
محتوای تغذیه