محمد عالم‌زاده نوري

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

معرفت شماره 264-آذر 1398

حجت‌الله عباسي / دانشجوي دكتري فلسفه تعليم و تربيت مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره        hojatollah.110@gmail.comm
صادق كريم‌زاده / استاديار مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره        skarimzadeh178@yahoo.com
محمد عالم‌زاده نوري / استاديار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي        mhnoori@gmail.com
دريافت: 8/10/97                    پذيرش: 4/5/98
چکيده
پژوهش حاضر به روش تحليلي ـ‌ توصيفي به‌ منظور بررسي برخي ابعاد روش مقايسه در فرايند تربيت ديني از منظر قرآن کريم صورت گرفته است. داده‌هاي موردنياز پژوهش حاضر از طريق استقصای آیات و تفاسیر معتبر، انتخاب و تهيه منابع، مطالعه عميق و تلاش براي تعيين دلالت‌های آنها، گردآوري شده است. يافته‌هاي پژوهش نشان داد که قرآن کریم اين روش را هم در سطح مبدأ هستي و هم در سطح مؤمنان، به هر دو مبدأ اصيل و غيراصيل ارائه کرده است. در سطح اول، درک عميق‌تر وجوه عمده ربوبيت، هادي‌بودن، سودمندي براي بندگان و در سطح دوم، فهم بهتر از وجوهي همچون يکتاپرست و مشرک، اسوه‌هاي فضائل و رذائل مورد اتفاق همه، بندگي و آزادگي، مؤمن و فاسق، بصير و فاقد بصيرت، آب گوارا و آب شور، امور مشابه طبيعت و حيات دنيوي و اخروي به تسهيل تدين متربيان و اقناع ذهن و قلب آنان کمک مي‌کند.
کلیدواژه‌ها: تربیت دینی، تربیت اعتقادی، روش‌های تربیت، روش مقایسه.
 


 

امام معصوم عليه السلام و اعتراف به گناه در مقام دعا

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره سوم، پياپي 258 (ويژة كلام)

محمد عالم‌زاده نوري / استاديار پژوهشگاه علوم و  فرهنگ اسلامي      m.noori@isca.ac.ir
دريافت: 25/10/97                    پذيرش: 19/02/98
چكيده
در نگاه شیعه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت فاطمه زهرا علیه السلام، امیرمؤمنان علی علیه السلام و یازده تن فرزندان ایشان علیهم السلام، از هرگونه رجس و آلودگی مطهرند و از خطا و خطیئه معصوم‌اند؛ ولی در عین‌حال، در مقام مناجات با خدا، به گناهان بزرگ اعتراف کرده‌اند و به ناله و التماس مغفرت طلبیده‌اند. آیا اعتراف به گناه با مقام عصمت سازگار است؟ اين پژوهش به روش اسنادي درصدد حل اين مسئله و كشف وجه يا وجوه جمع ميان مقام عصمت و اعتراف به گناه است.    
در این مقاله از احتمالات مختلفی برای فهم و تفسیر این سخنان بحث شده که ضمن رفع استبعاد، سازگاری میان آنها را نشان می‌دهد. این احتمالات معلوم می‌کند كه صدور این ادعیة و اعتراف به گناه از ناحیة امامان معصوم علیهم السلام هرگز دلالت بر گناهکاری واقعی آنان ندارد. برخی از این احتمالات عبارتند از انشاء در مقام آموزش، استغفار از زبان امت، نظر به مراتب گذشته سیر کمالی خود، تجربة انواع عبادت، ادب متناسب با مقام مقربان، نظر به فقر ذاتی و سرافکندگی از نهایت کوچکی در مقابل عظمت باری‌تعالی.
کلیدواژه‌ها: عصمت انبیا و ائمه، اعتراف به گناه، ادب عبودی.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
258
شماره صفحه: 
47

عوامل تقويت اراده و افزايش قدرت عمل

سال بيست و ششم ـ شماره 239 (ويژة اخلاق)

محمد عالم‌زاده نوري / استاديار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي                                                        mhnoori@gmail.com

دريافت: 11/12/95                                   پذيرش: 26/3/96

 

چكيده

قدرت عمل ـ که از آن به «ارادة انسانی» نیز تعبیر می‌شود ـ حقیقتی اکتسابی، مدّرج و افزایش‌پذیر است و اتصاف به آن ذاتی یا تصادفی نیست، بلکه حدوث، بقا و بالندگی آن وابسته به تلاش و مجاهدت آدمی است. با این وصف، باید عوامل پیدایش، پایداری و تقویت عمل را مطالعه کنیم. راه‌های تقویت قدرت عمل چند چیز است: یکم. یادآوری و توجه که صورت‏های متفاوتی دارد (یادآوری شخصی، یادآوری توسط دیگران، یادآوری از راه مشاهدة عمل دیگران، یادآوری از راه تجربة عملی، و یادآوری از راه تداعی معانی)؛ دوم. مقابله با هوا و تضعیف امیال مزاحم؛ سوم. اراده ورزیدن و عمل؛ چهارم. جزئی‌سازی برنامة عمل.

این عوامل به‌صورت مطلق، برای تقویت اراده مفید هستند و عنصر ایمان در آن لحاظ نشده است؛ یعنی در یک فضای غیردینی یا منکر دین نیز پاسخگو و مؤثرند. در کنار این عوامل، می‌توان از عواملی سراغ گرفت که ارادة معطوف به حق را تقویت می‌کنند و تناسب بیشتری با فضای ایمانی دارند؛ یعنی به‌صورت همزمان، هم ایمان و هم قدرت عمل را افزایش می‌بخشند. به واسطة این عوامل، به‌صورت تلفیقی قدرت عمل مؤمنانه (تقوا) یا ایمان جاری در عمل (عبودیت) تقویت می‌شود. شیوه‌های تقویت همزمان ایمان و عمل عبارت است از: یکم پرهیز از گناه و هوس برای رضای خدا؛ دوم. عمل خالصانه؛ سوم. توكل بر خدا؛ چهارم. شنیدن موعظه؛ پنجم. دعا، تضرع و استعانت از خدا؛ ششم. مشارطه، مراقبه و محاسبه؛ هفتم. مراوده با اهل ایمان.

 

کلیدواژه‌ها:‌ اخلاق، تربیت اسلامی، اراده، عمل، خودسازی.

 

سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
239
شماره صفحه: 
25
محتوای تغذیه