سال بيست و هشتم ـ شماره يازدهم، پياپي 266 (ويژة روانشناسي)
سيدابوالفضل حسينينسب/ كارشناس ارشد روانشناسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره hoseyni8865@yahoo.com
رحيم ميردريكوندي/ استاديار گروه روانشناسي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره mirderikvandi@qabas.net
دريافت: 30/6/98 پذيرش: 7/10/98
چکيده
خداوند در قرآن تأکید فراوانی بر مذمت غفلت و غافلان داشته است و در آیات متعددی بیان ميكند که بسیاری از مردم از غافلان هستند «وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُون» و گاهی بعد از رهنمودهای فراوان، تأکید کرده که از غافلان نباش «وَلا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِين». با توجه به تفاوت دیدگاه اسلام و روانشناسی در مفهوم غفلت، تعیین ویژگیهای آن براساس منابع اسلامی و روانشناختی، ابعاد دیگری از غفلت را آشکار خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفهها، عوامل و راههای مقابله با غفلت براساس منابع اسلامی است. بدین منظور ابتدا آیات و روایات و متون دینی مرتبط جمعآوری شد و با روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت، در نتیجه ویژگیها و مؤلفههای غفلت از منابع اسلامی استخراج گرديد. نتایج حاکی از تعیین 7 مؤلفه نظری برای غفلت میباشد. همچنین در این پژوهش شش علت و شش راه مقابله با غفلت بیان شده است.
کلیدواژهها: غفلت، روانشناسی اسلامی، منابع اسلامی، مؤلفهها، عوامل، راههای مقابله.