سال بيست و هشتم ـ شماره دوازدهم، پياپي 267 (ويژة كلام)
علی قربانی کلکناري / دانشپژوه دكتري فلسفه دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره hekmatrabani65@gmail.com
محمد جعفري / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره mjafari125@yahoo.com
دريافت: 18/3/98 پذيرش: 21/8/98
چکيده
خداشناسی فطری حضوری بیانگر آن است که شناخت خدا در سرشت هر انسانی نهادینه شده و با این موهبت، انسان قادر است رابطهاش را با خداوند شهود کند. در این زمینه، دو دیدگاه کاملاً متمایز از سوی اندیشمندان مسلمان مطرح شده است. تعداد بسیار زیادی از ایشان وجود این شناخت را پذیرفته و با دلایل گوناگون درصدد اثبات آن برآمدهاند؛ اما در مقابل، عدهای از اندیشمندان معاصر از اساس، وجود آن را انکار میکنند.
در پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاهها و ادلۀ مدافعان و منکران با دقت مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتیجۀ تحلیل و ارزیابیهای صورتگرفته، نشان میدهد که هر انسانی تکویناً به خداوند معرفت فطری حضوری دارد. در این پژوهش همچنین نشان داده شده که نظریۀ وجود رابط صدرالمتألهین در تبیین عقلی این مسئله بسیار راهگشاست.
کلیدواژهها: شناخت، فطرت، شناخت فطری، شناخت حضوری، خداشناسی فطری، خداشناسی فطری حضوری.