اميررضا اشرفي

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

روش‌هاي اصلاح عادات ناپسند در قرآن كريم

قيمت مقاله الكترونيكي: 
1500تومان

سال بيست و هشتم ـ شماره دوم، پياپي 257 (ويژة علوم قرآني)

علی رهید / دانشجوي دكتري تفسیر و علوم قرآن مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    alirahid66@gmail.com
امیررضا اشرفی / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    ashrafi@qabqs.net
دريافت: 09/04/97                    پذيرش: 07/10/97
چکيده
قرآن کریم، رفتارهای خوب و بد آدمی را ـ به‌ویژه اگر به شکل عادت درآمده باشد ـ در سعادت یا شقاوت او مؤثر می‌داند؛ ازاین‌رو، برای سوق دادن انسان‌ها به رفتارها و عادات پسندیده و اصلاح رفتارها و عادات ناپسند، از روش‌های گوناگونی یاد کرده است. این مقاله به شیوة تفسیر موضوعی این روش‌ها را بررسی می‌کند. نتیجة بررسی نشان می‌دهد که قرآن کریم برای اصلاح عادات ناپسند انسان از روش‌هایی مانند: آگاهی‌بخشی و انذار، به‌کارگیری اصل تدریج، روش مقابله به ضد، ارائة الگو، تلقین، مشارطه، ترک محیط، تغییر مؤلفه‌های عادت، کنترل مبادی ورودی قلب، تقویت اراده، تشویق و تنبیه، استفاده کرده است.
كليدواژه‌ها: عادات ناپسند، روش اصلاح عادات ناپسند، اصلاح عادات ناپسند در قرآن.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
257
شماره صفحه: 
87

عناصر مشروعيت حاكميت از نگاه قرآن كريم

سال بيست و سوم ـ شماره 200 (ويژه علوم سياسى)

مهدى اكبرى : كارشناس ارشد تفسير و علوم قرآن مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس‏سره. akbari1357@qabas.net
اميررضا اشرفى : استاديار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس‏سره.
حسين ارجينى : استاديار دانشگاه معارف اسلامى. arjini4@gmail.com

comدريافت: 8/8/92               پذيرش: 14/2/93
چكيده
يكى از مسائل اساسى در فلسفه سياسى اسلام، مؤلفه‏هاى مشروعيت حاكميت است. مراد از «مشروعيت» در اين نوشتار، توجيه عقلانى «اعمال سلطه و اطاعت»، و مراد از مؤلفه‏هاى آن عناصرى است كه به موجب آن، حاكم يا حاكمان يك جامعه از حق صدور فرمان و اطاعت برخوردار مى‏شوند. با توجه به اينكه حاكميت الهى در دو حوزه تكوين و تشريع در سراسر قرآن تبيين شده است، در اين پژوهش، به روش تفسير موضوعى به واكاوى اين موضوع در آيات قرآن اقدام شده و عناصرى همچون «برترى ذاتى»، «سلطه و مالكيت حقيقى»، «علم خطاناپذير»، و «حق تصرف در قلمرو حكومت»، كه ازجمله مؤلفه‏هاى حق حاكميت در نگاه قرآن است، بررسى شده است.

كليدواژه ‏ها: مشروعيت، حاكميت، فلسفه، مالكيت، سلطه، علم، حكومت.

سال انتشار: 
23
شماره مجله: 
200
شماره صفحه: 
67

گذرى بر «مبانى، قواعد و روش تفسيرىعلامه بلاغى(رحمه الله)»

گذرى بر «مبانى، قواعد و روش تفسيرىعلامه بلاغى(رحمه الله)»

اميررضا اشرفى

 

كتاب "آلاء الرحمن فى تفسير القران" اثر گران سنگ فقيه، اصولى، متكلم، اديب، شاعر، قرآن پژوه و مفسر بزرگ و گران مايه شيعه علامه محمّدجواد بلاغى است. اين تفسير در دو سال آخر عمر شريف اين علامه بزرگوار1 نگارش يافته است. يعنى زمانى كه شخصيت علمى ايشان در ابعاد مختلف به كمال خود رسيده بود و به همين دليل آثار اين كمال در جاى جاى اين تفسير نمايان است.

از جمله ويژگى هاى برجسته اين تفسير، اتقان، اختصار، دفاع از ظاهر تعابير قرآنى در مقابل برداشت هايى با گرايش هاى عصرى متجدد مآبانه، دفاع از شأن و مقام اهل بيت(عليهم السلام) (ذيل برخى آيات قرآن)، دفاع از احكام فقهى شيعه (ذيل آيات الاحكام)، پرهيز از تفسير قرآن با ذوق فلسفى و عرفانى و اجتناب از تمسك به اسرائيليات است.

در اين نوشتار به اختصار به بيان مبانى و روش تفسيرى علامه بلاغى در تفسير آلاء الرحمن مى پردازيم:

سال انتشار: 
10
شماره مجله: 
48
شماره صفحه: 
35

قرآن مصون از تحريف

قرآن مصون از تحريف

بررسي ديدگاه علّامه طباطبائي

اميررضا اشرفي
(دانش آموخته حوزه علميه و دكتري علوم قرآن و حديث)

چكيده

هدف از اين نوشتار تحليل و بررسي ديدگاه و ادلّه علّامه طباطبائي در باب مصونيت قرآن از تحريف است. به عقيده صاحب تفسير الميزان، در قرآن هيچ تحريفي كه به اعجاز، هدايت بودن و عام‌ترين وصف آن ـ يعني «ذكر بودن» ـ لطمه‌اي بزند و تغييري در معناي آن ايجاد كند، صورت نگرفته است. علّامه در اين‌باره، به دلايل قرآني و روايي متعددي تمسّك نموده است. وي بر اين باور است آيات قرآن چينش الهي خود را در مصحف موجود كاملاً حفظ كرده‌اند و تفاوت ميان ترتيب مصحف كنوني با مصحف حضرت علي عليه‌السلام ـ كه به ترتيب نزول سامان يافته ـ مانعي براي تمسّك به قرينة سياق نيست؛ زيرا قرآن به مناسبت‌هاي گوناگون، قطعه قطعه نازل شده و سياق آيات نشان مي‌دهد كه قطعه‌هاي مستقل قرآني پيوند خود را در مصحف كنوني به روشني حفظ كرده‌اند. بنابراين، با توجه به واقعيت نزول قرآن، براي تمسّك به قرينه سياق، نيازي به دانستن ترتيب نزول آيات نداريم و با ترتيب كنوني نيز مي‌توانيم به خوبي از قرينه سياق بهره ببريم و به مراد خداوند دست يابيم.

كليدواژه‌ها: تحريف، الميزان في تفسيرالقرآن، علّامه طباطبائي، مصونيت، نظم آيات قرآن، سياق، مباني تفسير.

سال انتشار: 
16
شماره مجله: 
122
شماره صفحه: 
19

پيراستگى قرآن از انديشه ها و باورهاى باطل پژوهشى در باب يكى از مبانى تفسيرى علّامه طباطبائى

پيراستگى قرآن از انديشه ها و باورهاى باطل
پژوهشى در باب يكى از مبانى تفسيرى علّامه طباطبائى

امير رضا اشرفى

اشاره

يكى از مبانى (پيش فرض هاى) تفسيرى علّامه طباطبائى در تفسير الميزان، پيراستگى قرآن از باورهاىِ باطل عصر نزول است. اين مبنا حاصل تجلّى اهداف و اوصاف پديدآورنده قرآن در متن آن مى باشد. به خود قرآن نيز ـ كه الهى بودن آن به دليل معجزه بودنش به اثبات رسيده است ـ بر خلل ناپذيرى آن از رخنه باطل صراحت دارد. در باور علّامه، با تدبّر در آياتى كه برخى نويسندگان آنها را همخوان با باورهاى عصر نزول پنداشته اند، مى توان به اين حقيقت رسيد كه قرآن هيچ انديشه نادرستى را ـ به بهانه هم زبانى با قوم ـ در خود راه نداده است.

سال انتشار: 
15
شماره مجله: 
107
شماره صفحه: 
18
محتوای تغذیه