جلوه نبوت، امامت، و ولايت فقيه
در رؤساى مدينه فاضله فارابى
محمّدحسين حسينى1
چكيده
مدينه فاضله به عنوان حكومت آرمانى، همواره مورد توجه بشر بوده است. فارابى نيز يك مدل از آن را طراحى و به جامعه بشرى عرضه داشته كه به نظر مىرسد رياست آن، از اصول سياسى مذهب شيعه جعفرى اخذ شده باشد. از اينرو، اصول مديريت در مدينه فاضله فارابى، نيازمند بررسى است. اين مقاله مىكوشد با دقت بر انديشههاى سياسى فارابى، تا حد توان اين خلأ را برطرف نمايد.
مدينه فاضله فارابى اشاره به همان مدينه فاضلهاى دارد كه در ظلّ كفايت و مديريت پيامبر اكرم(ص) پديد آمد. بنابراين، هدف اصلى فلسفه سياسى فارابى كسب سعادت از مجراى شريعت پيامبر است كه نردبان عروج انسان تا سعادت حقيقى مىباشد. پس از پيامبر(ص)، رؤساى مماثل (ائمه(عليهمالسلام)) و سپس، رئيس سنّت (ولايت فقيه) جانشين مىگردد و رئيس مدينه فاضله خواهد بود.
كليدواژهها: رئيس اول، رؤساى مماثل، رياست سنت، فلسفه سياسى، عقل فعال، واضع نواميس، سعادت.