مصطفي كريمي

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

نقش شناخت‌های برآمده از ایمان به آخرت در تاب‌آوری و صبر از دیدگاه قرآن

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
سال سي‌ام، شماره دهم، پياپي 289، دي 1400، ص 23ـ32

نوع مقاله: ترويجي

* محمدجواد سقاي بي‌ريا / كارشناس ارشد تفسير و علوم قرآن مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)    mjbiria@iki.ac.ir
مصطفي كريمي/ استاديار گروه تفسير و علوم قرآن مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)     karimi@qabas.net
محمدناصر سقاي بي‌ريا/ استاديار گروه روان‌شناسي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)    biria1390@gmail.com 

سال انتشار: 
1400
شماره مجله: 
289
شماره صفحه: 
23

نقش فرشته و پيامبر در وحي از نگاه قرآن و روايات

نقش فرشته و پيامبر در وحي از نگاه قرآن و روايات

مصطفي كريمي

مقدّمه

«وحي» عبارت است از: تفهيم ويژه يك سلسله حقايق و معارف از جانب خداوند به پيامبران از راهي غير عادي (يعني راهي غير از راه تجربه و عقل و شهود عرفاني) براي ابلاغ به مردم و راهنمايي آنان.1 قرآن كريم در مورد اقسام «وحي» مي فرمايد: (وَ مَا كَانَ لِبَشَر أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِن وَرَاء حِجَاب أَوْ يُرْسِلَ رَسُولا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاء إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ)(شوري: 51); و هيچ بشري را نرسد كه خدا با او سخن گويد، جز ]از راه[ وحي يا از فراسوي حجابي يا فرستاده اي بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحي نمايد. آري، او بلندمرتبه سنجيده كار است.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
96
شماره صفحه: 
60

ضرورت به كارگيرى باورهاى صحيح در ترجمه قرآن

ضرورت به كارگيرى باورهاى صحيح در ترجمه قرآن

مصطفى كريمى

مقدّمه

جهانى و جاودانه بودن قرآن كريم اقتضا دارد كه اين كتاب الهى به همه زبان هاى بشرى ترجمه شود تا جويندگان حقيقت و معارف زلال الهى كه با زبان عربى ناآشنايند، بتوانند از آن بهره ببرند. اين مهم بايد با نكته سنجى و دقت تمام انجام گيرد تا پيام الهى هرچه بهتر و كامل تر به زبان مقصد منتقل شود. يكى از پرسش هايى كه پيش از اقدام به ترجمه قرآن بايد پاسخ روشن و مستدلى براى آن يافت، اين است كه آيا اثر دادن و لحاظ كردن باورهاى مسلّم و صحيح1 در ترجمه قرآن ضرورت دارد يا خير؟ اگر آرى، دليل آن چيست؟ آنچه در پى مى آيد، تلاشى است، هرچند مختصر، در جستوجوى پاسخ مناسب به اين دو پرسش و نگاهى به برگردان چند آيه از برخى ترجمه هاى قرآن كريم و مقايسه آن ها از حيث مراعات اصل مورد بحث.2

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
83
شماره صفحه: 
91

الهى بودن الفاظ قرآن

الهى بودن الفاظ قرآن

گروه كارورزى وحى

مقدّمه

قرآن كريم به سبب نقشى كه در عرصه‌هاى گوناگون علمى، فرهنگى، اخلاقى، فردى و اجتماعى بشر داشته است، همواره مورد توجه انديشمندان بوده و از جهات گوناگون مورد تحليل و بررسى قرار گرفته و هر روز سؤالات و تحقيقات جديدى درباره آن انجام مى‌گيرد. الهى بودن الفاظ اين كتاب از جمله مسائلى است كه از ديرباز مورد توجه بوده، اكنون نيز مورد توجه محافل علمى است. سه ديدگاه كلى در اين باب مطرح مى‌باشد:1

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
73
شماره صفحه: 
30

روش تفسيرى مورد تأييد اهل بيت(عليهم السلام)1

روش تفسيرى مورد تأييد اهل بيت(عليهم السلام)1

مصطفى كريمى

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
71
شماره صفحه: 
26

جامعيت وحى محمّدى(صلى الله عليه وآله) به گستره علم آن حضرت

 

 

 

جامعيت وحى محمّدى(صلى الله عليه وآله) به گستره علم آن حضرت

مصطفى كريمى

مقدّمه

سال انتشار: 
11
شماره مجله: 
60
شماره صفحه: 
71

ضرورت وحى

 

 

 

 

 

 

 

ضرورت وحى

مصطفى دستجردى

اشاره

يكى از مباحث مهم در باب وحى، ضرورت عقلى آن است . علماى شيعه معتقدند كه انسان همواره به احكام و معارف وحيانى نيازمند است. جماعتى از معتزله بر اين باورند كه وحى عقلاً ضرورت ندارد. از جمله اشاعره چون حُسن و قبح عقلى را قبول ندارند، براى وحى ضرورت عقلى نمى بينند.1 البته، اين به معنى انكار امكان و وقوع وحى از سوى آنان نيست. فقط براهمه منكر وحى بوده وبه بى فايده بودن آن استدلال هايى ذكركرده اندكه تماماًموردنقددانشمندان مسلمان واقع شده است.2

ما در اين مختصر چند ديدگاه مشهور را بررسى مى كنيم كه اولاً، وحى را ضرورى مى دانند و ثانياً، بر مدعاى خود استدلا

سال انتشار: 
11
شماره مجله: 
60
شماره صفحه: 
19

آب حيات بر تشنگان مبنديد

آب حيات بر تشنگان مبنديد

مصطفى كريمى

 

چكيده

هر آنچه در قرآن كريم و سنّت معتبر قطعى (از جهت صدور و دلالت) آمده مربوط به دين مى باشد، و لازم است به حقانيّت معارف آن دو اعتقاد داشت و به احكام و دستورالعمل هاى آن ملتزم بود; زيرا هر دو منبع الهى بوده و مصون از خطا مى باشند و تمام معارف آن دو حق است و اعتقاد باطلى در آن ها نيامده است، مگر اين كه خود به بطلان آن اشاره كرده اند. مانند آنچه از افكار جاهلى صدر اسلام نقل شده است.

صرف اين كه بخشى از معارف قرآن و سنت از طريق عقل قابل دسترسى باشد، دليل بر غيردينى بودن آن نيست; چون عقل خود در مواردى به تأييد دين نياز دارد. علاوه بر آن، همه نمى توانند به آن معارف عقلى برسند، حال آن كه دين براى عموم مردم است.

سال انتشار: 
10
شماره مجله: 
48
شماره صفحه: 
48

نگاهى به مجراى تأثير انتظارات بر فهم قرآن و شرايط آن

نگاهى به
مجراى تأثير انتظارات
بر فهم قرآن و شرايط آن

مصطفى كريمى *

چكيده: انتظارات حاصل از مباحث برون دينى از چه مجرايى در استنباط احكام و معارف قرآن تأثير حتمى دارد؟ شرايط اين تأثير كدام است؟ نوشته حاضر تلاشى است مختصر در جهت يافتن پاسخى مناسب به اين دو سؤال كه در دو محور تقديم مى شود: پيش از بررسى مطلب، تذكر دو نكته لازم است: اول آن كه اصل تأثير انتظارات مفسّر در استنباط احكام و معارف قرآن كريم مورد پذيرش بوده و پيش فرض بحث است، اما قرآن كريم به هر انتظارى پاسخ مثبت نمى دهد. دوم آن كه بحث از تأثير حقيقى و ضرورى انتظارات حاصل از معارف بيرونى است، نه آنچه در تاريخ تفسير قرآن كريم از تأثيرگذارى انتظارات مفسران به تفسير قرآن آمده است; زيرا نمى توان پذيرفت تمام آنچه توسط مفسران انجام شده حق است.

سال انتشار: 
9
شماره مجله: 
38
شماره صفحه: 
110

هرمنوتيك و تاثيل انتظارات بر فهم قرآن

هرمنوتيك و تاثيل انتظارات بر فهم قرآن

مصطفى كريمى

مقدمه

سال انتشار: 
9
شماره مجله: 
35
شماره صفحه: 
44
محتوای تغذیه