معرفت سال بيستم ـ شماره 162 ـ خرداد 1390، 51ـ68
چكيده
چالش رسانههاى مدرن، مثل تلويزيون، با دين همواره مطرح بوده است. پس از انقلاب اسلامى ايران، اين چالشها دلمشغولىهاى فراوانى را براى پژوهشگران اين عرصه ايجاد كرد. در چند سال گذشته، تلاش زيادى براى برطرف كردن اين چالشها به عمل آمد، ولى هنوز اختلافات اساسى در اين حوزه، بخصوص در ميان پژوهشگران حوزه دين و رسانه و ارتباطات مطرح است.
اين مقاله با رويكرد تحليلى، پس از تعريف دين و بيان ويژگىها و كاركردهاى تلويزيون، به سه نظريه معروف در اين زمينه، يعنى نظريه ابزارگرايانه، ذاتگرايانه و تعاملگرايانه پرداخته و چالشهاى اساسى در اين حوزه را مطرح و در پايان، نيز راهكارهايى را ارائه داده است.
كليدواژهها: تلويزيون، دين، رسانه، ارتباطات.