امر به معروف و نهى از منكر

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

مؤلفه هاى «امر به معروف و نهى از منكر» با تأكيد بر تدوين الزام هاى عملىو كاربست هاى آن در محيط هاى آموزشى

سال بيست و چهارم ـ شماره 219 (ويژه جامعه شناسى)

حسن نجفى / دانشجوى دكترى مطالعات برنامه درسى دانشگاه علامه طباطبائى        hnajafih@yahoo.com

محمود اميدى / كارشناس ارشد مطالعات برنامه درسى دانشگاه شاهد                  mahmoudomidi@yahoo.com

دريافت: 13/2/94               پذيرش: 19/10/94

 

چكيده

در جهان كنونى، زندگى اخلاقى بشر در اثر تزلزل نظام هاى ارزشى و انحلال مبانى مقدسات، با بحران هاى گوناگون اخلاقى، معنوى، فرهنگى و دينى مواجه شده است. «امر به معروف و نهى از منكر»، به منزله بخشى از سياست هاى نظارتى و كنترلى دين مبين اسلام براى برقرارى نظم عمومى در جامعه اسلامى، نقش مهمى در افزايش التزام همگانى به رعايت ارزش ها و هنجارهاى پذيرفته شده اجتماعى ايفا مى كند. ازاين رو، هدف اين پژوهش شناسايى مؤلفه هاى «امر به معروف و نهى از منكر» با هدف تدوين الزامات عملى و استفاده از آنها در محيط هاى آموزشى است. روش انجام پژوهش توصيفى ـ تحليلى است. يافته هاى پژوهش بيانگر آن است كه از مفاهيمى همچون خدامحورى، توجه به كرامت انسانى، محبت و صميميت، بردبارى، حق گويى و باطل ستيزى، عدالت مدارى، و هدايت گرى مى توان به عنوان مؤلفه هاى اساسى امر به معروف و نهى از منكر ياد كرد.

 

كليدواژه ها: امر به معروف و نهى از منكر، مؤلفه هاى شاخص، الزامات عملى، محيط هاى آموزشى.

 

سال انتشار: 
24
شماره مجله: 
219
شماره صفحه: 
81

آرمان ‏شناسى قيام‏ هاى شيعى

سال نوزدهم ـ شماره 156 ـ آذر 1389، 45ـ58

على واحدى -1

چكيده

جنبش‏ها و قيام‏هاى شيعى، در تاريخ تشيّع برجستگى خاصى دارند و در هر برهه‏اى از زمان، به شكل ويژه‏اى نمود پيدا كرده‏اند. لازم است با نگاه مستقلى آرمان‏ها و اهداف اين قيام‏ها شناسايى و معرفى گردد. نكته حايز اهميت اينكه اهداف مشتركى در تمام اين قيام‏ها به چشم مى‏خورد؛ يعنى با اينكه بين بعضى از اين قيام‏ها فاصله زمانى زيادى وجود دارد، ولى آرمان‏هاى اصلى اين قيام‏ها، مسائل مشتركى است. اين آرمان‏ها از سويى، آرمان‏هاى مقدسى است؛ يعنى برخاسته از متن دين است و از سوى ديگر، منعكس‏كننده نيازهاى جامعه است.

     اين نوشتار با رويكرد تحليلى و توصيفى بر آن است تا اين آرمان‏ها و اهداف را مورد تبيين و تحليل قرار داده و نشان دهد كه شيعيان با اين جنبش‏ها در پى به دست آوردن و پياده كردن چه آرمان‏هاى مقدسى بوده‏اند.

كليدواژه‏ها: قيام‏هاى شيعى، عمل به كتاب و سنت، جهاد با ظالمان، برقرارى عدالت، يارى خاندان پيامبر، امر به معروف و نهى از منكر.

سال انتشار: 
19
شماره مجله: 
156
شماره صفحه: 
45

ابعادى نظرى در باب اسلام و ارتباطات

پروفسور سيدحميد مولانا

مترجم: محمّدحسين برجيان1

چكيده

در اين مقاله با تكيه بر مفاهيم حكومت و ارتباطات در اسلام، فرايند تبليغ به مثابه شاخص ارتباطات اجتماعى در اسلام محور بحث قرار گرفته است. اصول تعيين‏كننده مرزهاى اخلاقى تبليغ در اسلام پنج چيز است: 1. توحيد؛ 2. امر به معروف و نهى از منكر؛ 3. تقوا؛ 4. امت يا جامعه؛ 5. امانت.

ارتباط بين فرهنگى و بين‏المللى (در اينجا تأكيد بر مليت است نه دولت ـ ملت) عناصر ضرورى امت اسلامى‏اند. بدين‏ترتيب تبليغ نظريه ارتباطات و اخلاق در اسلام است و براى شناخت آن بايد به پنج اصل مهم و پايه در اسلام اشاره كرد: «توحيد» در مقام يك نظريه وحدت‏گراى اطلاعاتى و ارتباطاتى، «امر به معروف و نهى از منكر» به مثابه نظريه مسئوليت راهنمايى و عمل، «امت» به مثابه مفهوم جامعه جهانى، «تقوا» بيانگر نظام اخلاقى تبليغ در اسلام، و «امانت» بيانگر شايستگى مشروط انسان براى خلافت الهى.

كليدواژه‏ها: تبليغ، توحيد، امر به معروف و نهى از منكر، تقوا، امت، امانت.

سال انتشار: 
19
شماره مجله: 
151
شماره صفحه: 
111

امر به معروف و نهى از منكر و حقوق شهروندى

 

احمدرضا بسيج1

 

چكيده

حقوق شهروندى از جمله حقوقى هستند كه از سوى خداوند منّان براى انسان وضع گرديده‏اند و چون ابتناى بر فطرت دارند از ثبات و قرار برخوردار بوده و دستخوش تغيرات زمانى و مكانى و يا سليقه و تصورات و شبهات ديگران نمى‏شوند. از اين‏رو، انسان‏ها به حكم فطرت خويش حق دارند از همه حقوق خود بهره ببرند. از سوى ديگر، زندگى اجتماعى انسان اقتضائاتى دارد كه رعايت آنها شرط اساسى و لازمه منطقى و حكم عقلى و فطرى براى رسيدن جامعه به سرمنزل مقصود است.

اين مقاله با رويكرد تحليلى و نظرى، بر آن است تا ثابت نمايد امر به معروف و نهى از منكر، هم در شمار حقوق شهروندى، و امرى فطرى است و هم براى اصلاح جامعه و پيروزى بر مشكلات وضع شده و بهترين راه براى سعادت جامعه و فرد و عالى‏ترين امكان براى حفظ و پاس‏دارى از حقوق شهروندى است و افزون بر ارزشمند بودن، داراى مابه‏ازاى خارجى بوده و در صورت رعايت شرايط و لوازم، قابل تحقق و عينيت است. نيز هنجارشكنى‏هاى اجتماعى امروز ناشى از نهادينه نشدن امر به معروف و نهى از منكر در جامعه است كه در تضاد با حقوق شهروندى مى‏باشد.

 

كليدواژه‏ها: امر به معروف و نهى از منكر، حقوق شهروندى، نظام اجتماعى، قوانين اجتماعى، نظارت اجتماعى

سال انتشار: 
19
شماره مجله: 
151
شماره صفحه: 
15
محتوای تغذیه