عوامل مؤثر بر توسعه يادگيري گروهي
علي حسني1
چكيده
اين نوشتار به شناسايي عوامل تأثيرگذار بر توسعه يادگيري گروهي با هدف نهادينهسازي آن در سازمان ميپردازد. اين عوامل در دو دسته عوامل تقويتكننده و عوامل محدودكننده جاي گرفتهاند. زمينه مورد پژوهش ديگر، روشهاي يادگيري گروهي است كه در اين تحقيق به آن اهتمام شده است.
هدف اين پژوهش، تلاش در جهت باز كردن مرحله جديدي از يادگيري و بهبود مناسب شرايط متغير امروزي سازمانها در حوزه مطالعات مديريتي است و با اين پيشفرض وارد بحث ميشود كه در شرايط جديد محيطي كه سرعت تحول و تغيير بسيار فزاينده است و رقابت خيلي شديد، تنها راه باقي ماندن در گردونه رقابت، يادگيري مستمر و تعاملي افراد با همديگر و از يگديگر است.
در اين تحقيق، با مطالعه و بررسي در ميان مباحثي كه به عنوان مباحث بسترساز مشاركت گروهي و پويايي آن در حوزه مديريت مطرح شدهاند، سعي شده است عوامل موثر بر توسعه يادگيري گروهي شناسايي، موانع يادگيري گروهي معرفي و روشهاي يادگيري گروهي نيز تعيين شوند.
كليدواژهها: يادگيري، يادگيري گروهي، يادگيري سازماني، تفكر سيستمي، گروه.