نهج‌البلاغه

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

بررسی واژگان حوزة معنایی تفرقه در نهج‌البلاغه

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
سال سي‌ و يكم، شماره سوم، پياپي 294، خرداد 1401، ص 35ـ44

نوع مقاله: ترويجي
امیراحمد عظیمی/ کارشناس ارشد نهج‌البلاغه دانشگاه لرستان    azimimirahmad@gmail.com
* سیدمحمود میرزایی‌الحسینی/ دانشیار گروه ادبیات عرب دانشگاه لرستان    mahmudalhosaini@gmail.com
دريافت: 25/10/1400                    پذيرش: 18/03/1401
چکيده

سال انتشار: 
1401
شماره مجله: 
294
شماره صفحه: 
35

عوامل مؤثر بر تحول ارزش‌ها از منظر نهج‌البلاغه

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
سال سي‌ و يكم، شماره سوم، پياپي 294، خرداد 1401، ص 23ـ34

نوع مقاله: ترويجي
الهه بیابانی آرانی/ طلبه سطح دو مدرسه علمیه الغدیر تهران    eba1377@gmail.com
* فاطمه امین‌پور/ کارشناس ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و طلبه سطح 2 مدرسه علمیه حضرت زینب (س)            fatemehaminpoor@gmail.com
دريافت: 24/11/1400                    پذيرش: 06/04/1401

سال انتشار: 
1401
شماره مجله: 
294
شماره صفحه: 
23

رسالت حکومت ديني در تربيت ديني جامعه

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان
 سال سي‌ام، شماره يازدهم، پياپي 290، بهمن 1400، ص 69ـ79

نوع مقاله: ترويجي
اصغر اسماعيلي/ دانش‌‌پژوه دکتري فلسفه تعليم و تربيت مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)    as.6642302@gmail.com
دريافت: 13/05/1400                    پذيرش: 23/09/1400

سال انتشار: 
1400
شماره مجله: 
290
شماره صفحه: 
69

بررسی ظرفیت‌های مفهوم‌سازی استعاری در فهم و انتقال آموزه‌های دینی با تأكيد بر نهج‌البلاغه

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

علی ملکوتی‌نيا / دکتری دانشگاه قرآن و حدیث    alim2200@gmail.com
دريافت: 18/10/98                    پذيرش: 08/02/99
چکيده
نهج‌البلاغه، کتابی است که بسیاری از آموزه‌های اسلامی را با زبانی صادق و هنرمندانه به مخاطبان انتقال می‌دهد. بررسی زبان‌شناختی این کتاب نشان می‌دهد که استفاده از جملات استعاری در بهترین و رساترین قالب، از ویژگی‌های بارز احادیث علوی است. با این نگاه، پرسش اساسی آن است که مفهوم‌سازی استعاری از چه ماهیت و ظرفیت‌هایی برخوردار است که در نهج‌البلاغه به‌مثابه الگويي کارآمد در فهم و انتقال آموزه‌های دینی به مخاطبان، به هدف ایجاد تحول در اندیشه و رفتار بشر به کار گرفته شده است؟ پژوهش حاضر، با روش اسنادی و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، تبیین ماهیت و بررسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مفهوم‌سازی استعاری را با ذکر نمونه‌هایی از نهج‌البلاغه در این راستا پی‌ گرفته است. نتیجه آنکه مفهوم‌سازی استعاری، نوعی پدیدة فکری و شناختی است که به دلیل برخورداری از ظرفیت‌هایی همچون معناآفرینی و نظریه‌سازی، اقناع مخاطب، رفتارسازی، و نمایش گفتمان فکری، اجتماعی و سیاسی فرد و جامعه، و نظایر آن، قابلیت یافته است تا نهج‌البلاغه با بهره‌مندی از آن، در قامت یک رسانة دینیِ فاخر و قدرتمند در ارائه مفاهیم و معارف اسلامی به مخاطبان، ظاهر شود.
كليدواژه‌ها: مفهوم‌سازی استعاری، استعارة مفهومی (شناختی)، فهم و انتقال آموزه‌های دینی، سیرة امام علی‌ علیه السلام، نهج‌البلاغه.
 


 

سال انتشار: 
1399
شماره مجله: 
270
شماره صفحه: 
19
صفحه شروع مقاله: 
19
صفحه پایان مقاله: 
31

اصول مواجهه با دشمن از منظر نهج‌البلاغه

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

حفیظ‌الله فولادی/ استادیار گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه    hfooladi@rihu.ac.ir
محمد نوحي / کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی علوم ارتباطات اجتماعي دانشگاه صدا و سيما     mnoohi1366@gmail.com
دريافت: 19/09/98                    پذيرش: 25/01/99
چکيده

سال انتشار: 
1399
شماره مجله: 
270
شماره صفحه: 
9
صفحه شروع مقاله: 
9
صفحه پایان مقاله: 
18

آسيب‌شناسي تربيت ديني در حيطه خانوادگي از منظر نهج‌البلاغه

قيمت مقاله الكترونيكي: 
1500تومان

سال بيست و هفتم ـ شماره يازدهم، پياپي 254 (ويژة علوم تربيتي)

صدیقه کاویانی / دانشجوي دكتري فلسفة تعليم و تربيت دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان     mirbaghery34@yahoo.com
رضاعلی نوروزی / دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان     nowrozi.r@gmail.com
دريافت: 11/03/97                    پذيرش: 29/08/97
چکيده
تربیت دینی، تربیتی است بر اساس مفاهیم و معیارهای دین مبین اسلام، که اگر انسان در سایه‌سار آن، راه رشد و تربیت صحیح را بپیماید، به بالاترین درجة فضایل و کمالات انسانی خواهد رسید. اما گاهی این مقوله، به لحاظ عدم رویکرد صحیح و عدم توجه عمیق به آن، دچار آسیب گردیده و آسیب‌شناسی آن‌، با کشف‌ و ‌تحلیل انحرافات ‌فکری‌ و رفتاری متولیانِ تربیت، ضروری به نظر می‌رسد. در این زمينه نظرات‌ تربیتی امیرمؤمنان علي علیه السلام در جهت شناسایی و رفع آفات موجود در روند تربیت دینی فرزندان راهگشاست. این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، با استفاده از نهج‌البلاغه و کتب مرتبط در حوزة پژوهشی آن، تربیت دینی را در حیطه خانوادگی، آسيب‌شناسي کرده است. نتایج پژوهش نشان داد، اميرمؤمنان علیه السلام در حیطة خانوادگی، بی‌توجهی به نقش الگویی والدین و سن متربی، تربیت مبتنی بر اجبار، تعجیل در تربیت، و سهل‌انگاری خانواده‌ها در تربیت دینی، را مضر و آسیب‌زا می‌دانند. براین‌اساس، سهل‌گیری، الگوپردازی و مخاطب‌شناسی نیز، راه‌کارهای ارائه‌شدة آن حضرت در جهت آسیب‌زدایی از تربیت دینی می‌باشند.
كليدواژه‌ها: تربیت دینی، نهج‌البلاغه، آسیب‌شناسی تربیت دینی، حیطه خانوادگی.


سال انتشار: 
27
شماره مجله: 
254
شماره صفحه: 
57

انديشه و روش امام على (ع) در اصلاح جامعه

مهدى محمدى صيفار*

چكيده

پژوهش حاضر با رويكرد اسنادى به بررسى انديشه و روشى مى‌پردازد كه امام (ع) پس از سال‌ها دورى از قدرت سياسى، براى تشكيل حكومت اسلامى براساس آن اقدام كرد؛ حكومت اسلامى، در جامعه‌اى كه پس از رسول خدا(ص)، از روش و سنت آن حضرت به شدت فاصله گرفته بود. الگوى حكومتى امام، روش پيامبر اكرم (ص) است، اما حضرت چگونه و با چه روشى مى‌خواهد جامعه را به سمت آن الگو هدايت كند؟ براى پاسخ، به نهج‌البلاغه رجوع كرده‌ايم تا انديشه و روش اميرمؤمنان را به دست آوريم.

بررسى‌ها نشان مى‌دهد كه، اولا، روش امام (ع) در اصلاح جامعه، ابتدا از اصلاح ساختار بود. به تغيير در ساختار و جايگزينى زمام‌داران و هنجارهاى مربوط پرداخت و معيارهايى در انتخاب آنان و رفتارشان در رابطه با مردم در نظر گرفت، تا از اين طريق، رفتار و رابطه آنان در مردم تأثير گذاشته و آن‌گاه از طريق تغيير در رفتار مردم به كاركردهاى موردنظر دست يابد. ايشان در اين اصلاح، تنها به دنبال اين نيست كه با تغيير ساختار، كاركردها دگرگون شود، بلكه افراد به مثابه كنشگر و چگونگى روابط ميان آنها نيز در اين فرايند مهم بوده و با تغيير در آنان، مى‌توان به كاركردها دست يافت. ثانيآ، اقدام بر اساس روش مزبور، در نظام سياسى و اقتصادى چشمگير و غالب است؛ اما در نظام شخصيت، ارزشى و روابط اجتماعى، از چشمگيرى آن كاسته مى‌شود؛ زيرا جنبه فرهنگى اين سه نظام غلبه دارد و تأكيد بيشتر، بر تغيير مستقيم مردم به وسيله آگاهى دادن به آنهاست.

كليدواژه‌ها : امام على (ع)، اصلاح جامعه، نهج‌البلاغه، زمام‌داران.

سال انتشار: 
18
شماره مجله: 
146
شماره صفحه: 
15
محتوای تغذیه