قناعت

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

اوصاف شيعيان واقعي؛ قناعت و رضايت به مقدرات الهي

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هشتم ـ  شماره هشتم، پياپي 263 (ويژة علوم سياسي)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
اين مقاله شرحي است بر تفسير كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در باب اوصاف شيعيان واقعي. ازجمله ويژ‌گي‌هاي شيعيان واقعي، قناعت به آنچه برايش مقدر است؛ خشم او را چموش نمي‌كند و مغلوب خواسته‌اش نشده، بخل بر او چيره نمي‌شود. بخل و خودگزيني يعني هر چيزي را براي خويش خواستن، منشأ بسياري از رذايل اخلاقي است. تقدير الهي به اين معناست كه انسان به اين معرفت عالي دست يابد و باور كند كه خدا همه‌جا حضور دارد و او قدرت بلامنازع است و كاري خارج از اراده خدا انجام نمي‌شود. لذا هرگز از غيرخدا نمي‌ترسد و چاپلوسي و تملق نمي‌كند و به داشته‌هاي خويش مغرور نمي‌شود. ازاين‌رو، كمال انسان در ايمان به غيب و درك حقايق غيبي است. هرقدر اين ايمان و معرفت گسترده‌تر شود، تقرب انسان به خدا بيشتر مي‌شود.
كليدواژه‌ها: قناعت، رضايت به مقدرات الهي، توحيد افعالي.
 


The Characteristics of True Shiites; Contentment and Satisfaction
with Divine Decrees

Ayatollah Allameh Mohammad-Taqi Mesbah

Abstract

This article is an exposition of the commentary on Imam Ali's words about the characteristics of true Shiites. Among these characteristics are: contentment with what is predestined for them, not becoming vicious when angry, vulnerability to individual whims and not being subject to stinginess. Being selfish and stingy which means not sharing what one has with others is the source of many vices. Divine destiny implies that man gains profound knowledge and believes that God is omnipresent and His power is limitless and that nothing can be done without God's will. Therefore, a true Shiite fears no one other than God and never flatters or takes pride in what he possesses. Thus, man’s perfection is an outcome of man’s belief in the Unseen and understanding of the facts about the Unseen. The stronger this belief and more proud this knowledge, the closer to God man will be.

Key words: contentment, satisfaction with divine decrees, unity of divine acts.


سال انتشار: 
28
شماره مجله: 
263
شماره صفحه: 
5

صفات شيعيان واقعي؛ قناعت (2)

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هفتم ـ شماره 251 (ويژة تاريخ)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
چكيده
قناعت از جمله ويژگي‌هاي شيعيان واقعي است. قناعت به معناي كاستي از تعلقات و توجه به لذايذ دنيوي است. قناعت، مؤمن را وامي‌دارد در استفاده از آنچه به‌دست آورده، و نعمت‌هاي خداوندي كه در اختيارش هست، اسراف نكند و در حد ضرورت از آن مصرف كند. مؤمن خدا و آخرت را باور دارد و دنيا را وسیله براي نيل به قرب الهي نمي‌داند. كسي كه همة تلاش او در دنيا بهره‌مندي از لذايذ دنيوي است يا منكر عالم آخرت است و مي‌پندارد كه هرچه هست در همين دنياست و خارج از آن چيزي وجود ندارد و يا ايمانش ضعيف است. ازاين‌رو، استفاده از امكانات دنيوي براي غير آخرت و اهداف غيرالهي نابخردي است. شيعة واقعي از زندگي دنيوي، با چراغ عقل و وحي گام برمي‌دارد و با هدايت وحي و عقل دلش از انحرافات و كژي‌ها پاك است. فلسفة قناعت در دنيا در همين عرصه معنا دارد.
كليدواژه‌ها: قناعت، دين، دنيا، مؤمن، آخرت، قرب الهي.


 

سال انتشار: 
27
شماره مجله: 
251
شماره صفحه: 
5

ويژگي شيعيان واقعي؛ قناعت (1)

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و هفتم ـ شماره 250 (ويژة فلسفه)

آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح

اين مقال شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در صفات شيعيان واقعي. قناعت از ديگر نشانه‌هاي شيعيان واقعي است. براي فهم قناعت بايد دو مفهوم اسراف و خرسندي از مصرف بهينه را درك كرد. در اسلام ثروت فراوان نكوهيده نيست،‌ اسراف و تبذير ناپسند است. فرد بايد به قدر نياز مصرف و از زياده‌روي در مصرف با هدف لذت‌طلبي اجتناب كند. فرد قانع بايد كم مصرف كند و اسراف نكند و از اسراف نكردن ديگران خشنود باشد. ازاين‌رو، حرص و طمع همواره با قناعت در تضاد و ناسازگار است. بهترين راهكار براي دستيابي به قناعت، شناخت سيرة معصومان و تأسي به آنان است؛ روح تعبد و ولايت‌مداري را بايد در خود تقويت كند.                         
علت توصيه به قناعت در اسلام، اين است كه انسان اگر همواره در پي تهيه مال و ثروت‌اندوزي باشد، ميل سيري‌ناپذيري به لذايذ دنيوي موجب مي‌شود همه عمر خود را صرف كسب مال دنيا كند و هميشه هم احساس مي‌كند كم است. درحالي‌كه هدف خلقت قرب الهي و نيل به سعادت است كه نيازهاي مادي دنيا مقدمه و ابتدايي‌اند و به طور مستقيم به زندگي ابدي و اخروي مربوط نيستند. توجه به قناعت و استفاده درست از امكانات مادي و اجتناب از اسراف و طمع‌ورزي براي اين است كه نيروهاي ما بيش از اندازه صرف نيازهاي مادي نشود و از نيازهاي اصيل باز نمانيم.

كليدواژه‌ها: قناعت، اسراف، طمع، اعتدال، صرفه‌جويي.


سال انتشار: 
27
شماره مجله: 
250
شماره صفحه: 
5
محتوای تغذیه