بررسى وضعيت علوم انسانى در دانشگاههاى ايران
از منظر مقام معظّم رهبرى
چالشها و راهكارها
مرضيه مروتى*
محمدجواد مروتى**
چكيده
علىرغم اهميت علوم انسانى و نقش بسزاى آن در احياى فرهنگ دينى ـ ملى و توسعه علوم و فناورى، اين علوم در دانشگاههاى ما آنگونه كه لازم است مورد توجه قرار نگرفته و از جايگاه شايستهاى برخوردار نمىباشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسى وضعيت علوم انسانى از منظر مقام معظم رهبرى است.
پژوهش به صورت نظرى و با روش سندكاوى انجام گرفته است. يافتههاى پژوهش حاكى از آن است كه مبانى مادى و ضد دينى، ماهيت غربى، الگوگيرى بىقيد و شرط از نظريهها و توليدات غربى، ناديده انگاشتن جايگاه و منزلت نخبگان، دانشآموختگان، مؤسسات و توليدات علوم انسانى، مهمترين چالشهايى هستند كه از ديدگاه مقام معظم رهبرى، علوم انسانى در دانشگاههاى ما با آنها روبهروست. يافتهها همچنين نشان مىدهد كه استخراج مبانى اين علوم از دين، بومىسازى، نظريهپردازى، توليد علم و نوآورىهاى علمى و لزوم توجه كافى نسبت به جايگاه نخبگان، دانشآموختگان، مؤسسات و توليدات علوم انسانى، مؤثرترين راهكارها در مرتفع نمودن نواقص و بهبود وضعيت علوم انسانى از منظر رهبر فرزانه انقلاب مىباشد.
كليدواژهها: علوم انسانى، چالشها، بومىسازى، نوآورى، نظريهپردازى، توليد علم، مقام معظم رهبرى.