با رويكردى به ديدگاه استادان دروس معارف اسلامى
سيف اله فضل الهى*
محمّدتقى حاج ابراهيمى**
چكيده
هدف تحقيق حاضر، شناسايى و طبقهبندى راهكارهاى اسلامىشدن دانشگاهها بر اساس ديدگاه استادان دروس معارف اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم است. روش تحقيق علاوه بر مطالعه اسنادى، توصيفى از نوع پيمايشى است. جامعه آمارى شامل همه 40 نفر استادان دروس معارف اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم در نيمسال اول تحصيلى 89ـ88 مىباشد. ابزار جمعآورى اطلاعات، پرسشنامهاى حاوى تعداد 15 راهكار (مؤلفه)، در طيف پنج درجهاى ليكرت بود، و براى تجزيه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفى استفاده گرديد.
يافته ها نشان داد از عملىترين راهكارها براى اسلامىشدن دانشگاهها، به ترتيب اهميت و اولويت مىتوان به موارد ذيل اشاره كرد: 1. به كارگيرى مديران متعهد، متدين و حساس به مبانى و ارزشهاى اسلامى در كوتاهمدت و بلندمدت؛ 2. تجديدنظر بنيادين در ساختار نظام آموزشى و پژوهشى؛ 3. ترسيم شاخصهاى شفاف يك دانشگاه اسلامى؛ 4. بازسازى نظام فرهنگى حاكم بر دانشگاهها با رويكرد ارزشى؛ 5. تقويت و تحكيم وحدت حوزه و دانشگاه؛ 6. ارتقاى سطح استقلال فكرى و خودباورى علمى انديشمندان و متخصصان؛ 7. گزينش دقيق و سازماندهى شده اعضاى هيأت علمى و استادان دانشگاهها؛ 8. برنامهريزى براى بومىسازى علوم انسانى.
كليدواژهها: اسلامىشدن، دانشگاهها، راهكارها، استادان معارف اسلامى.