دانشگاه‏ها

  • user warning: Can't find record in 'progress' query: DELETE FROM progress WHERE name = 'ultimate_cron_poorman' in D:\WebSites\nashriyat.ir\sites\all\modules\progress\progress.module on line 131.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

پوشش اسلامى دانشجويان دختر دانشگاه‌‏ها ريشه‏‌يابى علل كم‏‌توجهى، راهكارها

 

سال بيست و يكم ـ شماره 181 ـ دى 1391، 91ـ107

سيف اله فضل الهى*

چكيده

اين تحقيق به شناسايى علل كم توجهى و راهكارهاى ترويج پوشش اسلامى دانشجويان دختر دانشگاه ها براساس ديدگاه آنان مى پردازد. روش تحقيق توصيفى ـ پيمايشى، و جامعه آمارى دانشجويان دختر دانشگاه هاى قم، و نمونه آمارى 262 نفر از آنان بود كه مطابق جدول مورگان و كرجسى به شيوه تصادفى طبقه اى و ساده انتخاب شدند. ابزار گردآورى اطلاعات، دو پرسشنامه محقق ساخته (18 گويه در طيف ليكرت با پايايى 78/0 و 17 راهكار از نوع آرايش رتبه اى با پايايى 89/0) مطابق آلفاى كرانباخ بود.

در تحليل اطلاعات نشان داد: عوامل فرهنگى ـ اعتقادى در كم توجهى دانشجويان دختر به پوشش اسلامى تأثير مثبت و معنادارى دارند. عوامل زيستى ـ روانى، فرهنگى ـ اجتماعى و سياسى ـ اجتماعى على رغم كسب نمره بالاتر از حد متوسط مورد انتظار، نقش مثبت و معنادارى ندارند. شدت تأثير عوامل مختلف در كم توجهى به پوشش اسلامى در بين دانشجويان معنادار نمى باشد. برنامه ريزى براى پوشش خلأ فرهنگى و تربيتى بين مدارس و دانشگاه ها، تنوير اذهان عمومى و به ويژه دانشجويان دختر نسبت به پيامدهاى جبران ناپذير بدحجابى و ارتقاء و تقويت روحيه دينى براى پاى بندى به ارزش هاى اجتماعى به ترتيب از اولويت دارترين راهكارها براى ترويج پوشش اسلامى در بين دانشجويان دختر دانشگاه ها هستند.

كليدواژه ها: پوشش اسلامى، دانشجويان دختر، دانشگاه ها، راهكارهاى ترويج، علل كم توجهى.

سال انتشار: 
21
شماره مجله: 
181
شماره صفحه: 
91

راه‏كارهاى برون‏ رفت از موانع فرهنگى توليد علم در دانشگاه ‏ها

معرفت سال بيستم ـ شماره 171 ـ اسفند 1390، 111ـ124

راه‏كارهاى برون‏رفت از موانع فرهنگى توليد علم در دانشگاه‏ها

سيف‏‌اله فضل‏‌الهى*

منصوره ملكى توانا**

چكيده

تحقيق حاضر به بررسى راه‏كارهاى برون‏رفت از موانع فرهنگى توليد علم در دانشگاه‏ها و رتبه‏بندى آن از ديدگاه اعضاى هيئت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم مى‏پردازد. روش تحقيق، توصيفى از نوع پيمايشى است. جامعه آمارى دربرگيرنده همه اعضاى هيئت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم است كه از بين آنها نمونه‏اى 60 نفرى به شيوه تصادفى ساده انتخاب شدند. براى گردآورى اطلاعات از پرسشنامه محقق‏ساخته حاوى ده مؤلفه از نوع آرايش رتبه‏اى و دو سؤال باز استفاده شد. تجزيه و تحليل اطلاعات نشان داد موانع فرهنگى از مهم‏ترين موانع مؤثر در توليد و توسعه علم در دانشگاه‏ها و مراكز آموزش عالى است و برنامه‏ريزى جامع براى فرهنگ‏سازى و ايجاد شيوه‏هاى مناسب توليد علم (تبديل علم‏پژوهى به فرهنگ عمومى) مناسب‏ترين راهبرد براى توليد علم است. همچنين تشكيل كرسى‏هاى نظريه‏پردازى و نقد و مناظره علمى و حمايت از اجتهاد علمى، و تغيير رويكردهاى مديريتى در اعمال سياست مقدم شمردن انسان‏ها بر راهبردها و حفظ و ارتقاى استقلال، آزادگى علمى و ثبات شغلى محققان و دانشگاهيان، تغيير الگوهاى اداره دانشگاه‏ها از ديوان‏سالارى سياسى به مشاركتى و تلفيقى، درونى‏شدن نياز به علم و تبديل و توليد نظريه و فكر به يك ارزش عمومى در دانشگاه‏ها، به ترتيب از اولويت‏دارترين راه‏كارهاى برون‏رفت از موانع فرهنگى توليد علم در دانشگاه‏هاست.

كليدواژه‏ها: موانع فرهنگى، توليد و توسعه علم، راه‏كارهاى برون‏رفت، دانشگاه‏ها، اعضاى هيئت علمى.

سال انتشار: 
20
شماره مجله: 
171
شماره صفحه: 
111

توسعه توليدات علمى دانشگاه ‏ها و اولويت‏ بندى رهيافت‏ هاى فرهنگى و مديريتى؛ بررسى ديدگاه اعضاى هيأت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم

معرفت سال بيستم ـ شماره 162 ـ خرداد 1390، 107ـ124

سيف اله فضل‏ الهى*

چكيده

هدف اين تحقيق شناسايى و طبقه‏بندى رهيافت‏هاى فرهنگى و مديريتى توسعه توليدات علمى در دانشگاه‏ها براساس ديدگاه اعضاى هيأت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم است. روش تحقيق علاوه بر تحليل اسنادى، توصيفى از نوع پيمايشى و همبستگى است. جامعه آمارى شامل كل اعضاى هيأت علمى، و نمونه آمارى 60 نفر از آنان بودند كه به روش تصادفى طبقه‏اى و ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‏آورى اطلاعات، پرسشنامه محقق‏ساخته داراى اعتبار صورى مطابق نظرات متخصصان موضوعى بود و براى تجزيه و تحليل اطلاعات از ميانگين، همبستگى رتبه‏اى اسپيرمن براون،  Tكندال و  zفيشر استفاده گرديد. يافته‏ها نشان داد از اولويت‏دارترين رهيافت‏ها به ترتيب مى‏توان به تدوين استراتژى و نقشه كلان علمى، رسيدگى به وضعيت معيشتى انديشمندان، اعمال سياست‏هاى واقع‏بينانه و مشخص براى فعاليت‏هاى پژوهشى، ترسيم اهداف روشن و مبتنى بر تعامل علم و جامعه، فرهنگ‏سازى براى ايجاد يك جامعه علمى به معناى واقعى كلمه و نهادينه شدن علم، سپردن مديريت مراكز علمى به افراد فرهيخته و برخوردار از مشى علمى، رهيدن از قوانين سخت و بازدارنده ادارى به ويژه براى استخدام نخبگان و ارتقاى فرصت‏هاى مطالعاتى، استقرار حاكميت قانون به جاى سلايق شخصى، بهينه‏سازى بهره‏گيرى از منابع و امكانات، و پرهيز از مديريت سياسى و جناحى در مراكز علمى اشاره كرد.

كليدواژه‏ها: رهيافت‏هاى فرهنگى و مديريتى، توسعه و توليد علم، دانشگاه‏ها، اعضاى هيأت علمى، دانشگاه آزاد اسلامى.

سال انتشار: 
20
شماره مجله: 
162
شماره صفحه: 
107

راه‏كارهاى عملى اسلامى ‏شدن دانشگاه‏ها با رويكردي به ديدگاه استادان دروس معارف اسلامي

 

با رويكردى به ديدگاه استادان دروس معارف اسلامى

سيف ‏اله فضل ‏الهى*

محمّدتقى حاج‏ ابراهيمى**

چكيده

هدف تحقيق حاضر، شناسايى و طبقه‏بندى راه‏كارهاى اسلامى‏شدن دانشگاه‏ها بر اساس ديدگاه استادان دروس معارف اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم است. روش تحقيق علاوه بر مطالعه اسنادى، توصيفى از نوع پيمايشى است. جامعه آمارى شامل همه 40 نفر استادان دروس معارف اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم در نيم‏سال اول تحصيلى 89ـ88 مى‏باشد. ابزار جمع‏آورى اطلاعات، پرسش‏نامه‏اى حاوى تعداد 15 راهكار (مؤلفه)، در طيف پنج درجه‏اى ليكرت بود، و براى تجزيه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفى استفاده گرديد.

     يافته ‏ها نشان داد از عملى‏ترين راه‏كارها براى اسلامى‏شدن دانشگاه‏ها، به ترتيب اهميت و اولويت مى‏توان به موارد ذيل اشاره كرد: 1. به كارگيرى مديران متعهد، متدين و حساس به مبانى و ارزش‏هاى اسلامى در كوتاه‏مدت و بلندمدت؛ 2. تجديدنظر بنيادين در ساختار نظام آموزشى و پژوهشى؛ 3. ترسيم شاخص‏هاى شفاف يك دانشگاه اسلامى؛ 4. بازسازى نظام فرهنگى حاكم بر دانشگاه‏ها با رويكرد ارزشى؛ 5. تقويت و تحكيم وحدت حوزه و دانشگاه؛ 6. ارتقاى سطح استقلال فكرى و خودباورى علمى انديشمندان و متخصصان؛ 7. گزينش دقيق و سازمان‏دهى شده اعضاى هيأت علمى و استادان دانشگاه‏ها؛ 8. برنامه‏ريزى براى بومى‏سازى علوم انسانى.

كليدواژه‏ها: اسلامى‏شدن، دانشگاه‏ها، راه‏كارها، استادان معارف اسلامى.

سال انتشار: 
19
شماره مجله: 
157
شماره صفحه: 
67
محتوای تغذیه