محمد فولادي

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

تحليلي بر ابعاد و شاخصه‌هاي تمدن نوين اسلامی ـ ايرانی از منظر مقام معظم رهبری

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

محمد فولادي/ دانشيار گروه جامعه‌شناسي مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ره    fooladi@iki.ac.ir
* فاطمه‌السادات حسيني/ دانشجوی دكتري تاريخ و تمدن اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم    hosseini.feteme388@gmail.com
دريافت: 26/09/99                    پذيرش: 17/12/99
چکيده
از نظر مقام معظم رهبری، تمدن اسلامى چشم‌انداز مشترك امت اسلامى در سطح كلان و الگوی زندگى در جوامع اسلامى در سطح خرد است. از نظر ايشان،‌ براي دستيابى به تمدن اسلامی، فرايندی قابل شناسايى است كه در آن تشكيل نظام اسلامى، دولت اسلامى و جامعه اسلامى مقدمۀ دستيابى به تمدن نوين اسلامى است. براساس نظريه تمدنى آيت‌الله خامنه‌ای، حركت تكاملى جمهوری اسلامى ايران در گرو «رویکرد تمدنی» و محقق ساختن الزامات مهم و راهبردی است، كه شايسته است نحبگان علمي و فكری به تبيين اين انديشه علمي پرداخته، درباره چگونگى كاربست آن، به پژوهش‌های كاربردی مبادرت ورزند. این مقاله، با رويكرد تحليلي و بررسي اسنادي، به واكاوي ابعاد چهارگانه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیشرفت در تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی، از منظر مقام معظم رهبری مي‌پردازد. ذيل هر بعد، شاخص‌هايي مطرح شده است. از حيث روش‌شناسانه، شكل‌گيری انديشه تمدنى رهبري، دارای ويژگی‌های اختصاصى است که عبارتند از: الف. اين انديشه تمدنى، بر بستر تحليل تاريخىِ تجربة تمدنى صدر اسلام و تطور حضور تشيع در عرصه حكومت در سده‌های اخير نمايان گشته است. ب. انديشه ايشان، بر توانمندی‌های فقهى و فلسفى و منصب‌های حكومتى ايشان مبتني است. ج. اين انديشه تمدنى، در درون تجربه انقلاب و جمهوری اسلامى ايران در عصر حاضر تكوين می‌يابد.
کلیدواژه‌ها: تمدن، ابعاد تمدن اسلامی، شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی.
 
 

سال انتشار: 
1400
شماره مجله: 
280
شماره صفحه: 
59
صفحه شروع مقاله: 
59
صفحه پایان مقاله: 
74

سير تطور تمدني و معماري مسجد «اياصوفيه»

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و ششم ـ شماره 242 ( ويژه روانشناسي )

محمد فولادي / دانشيار گروه جامعه‌شناسي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره       fooladi@iki.ac.ir

سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
242
شماره صفحه: 
85

فراتحليل مطالعات دين و اضطراب: بررسي چالش‌هاي معرفتي و روشي آثار منتشرشده دربارة دين و اضطراب (1381ـ 1391)

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

سال بيست و ششم ـ شماره 241 (ويژة روان‌شناسي)

فاطمه مرندي / كارشناس ارشد روان‌شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات                                                  nabavian2565@anjomedu.ir

محمد فولادي / دانشيار گروه جامعه‌شناسي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره                                                                    fooladi@iki.ac.ir

دريافت: 2/4/96 ـ پذيرش: 30/10/96

چکيده

هدف از اين پژوهش، فراتحليل مطالعات دين و اضطراب و بررسي چالش‌هاي روش‌شناختي و معرفتي آن دو است. جامعة آماري تمام آثار مربوط به دين و اضطراب است كه طي سال‌هاي 1381 تا 1391 به صورت كتاب، پايان‌نامه و مقاله منتشر شده است. در اين پژوهش، پس از وارسي اولية آثار منتشرشده و حذف منابعي كه خارج از قلمرو پژوهش بود، اين آثار به دقت مطالعه و كاستي‌ها و چالش‌هاي آنها از لحاظ ملاک‌هاي روشي و معرفتي، بررسي و ارزيابي شد و اطلاعات به‌دست‌آمده در جدول توصيفي و آمار استنباطي و تحليلي از طريق نرم‌افزارspss تجزيه و تحليل گرديد. تحليل داده‌ها نشان داد که پژوهش‌های منتشرشده در دهة مزبور، دچار چالش‌های روشی و معرفتی بسياري است. برخي از چالش‌هاي معرفتي در اين پژوهش عبارت است از: نگاه منفي به دين در رفع اضطراب، نگاه خنثا به دين در رفع اضطراب، استفاده از منابع غيراصيل روان‌شناسي، استفاده از منابع غيراصيل ديني، مستندات ناكافي، فهم نادرست از مفهوم و رابطة دين و اضطراب. همچنين برخي چالش‌هاي روش‌شناختي اين پژوهش عبارت است از: بهره‌گيري از روش كمّي صرف و يا كيفي صرف؛ فقدان نمونه‌گيري در دسترس و يا نمونه‌گيري پژوهش؛ فقدان سؤال و يا فرضية پژوهش.

كليدواژه‌ها: چالش‌هاي روش‌شناختي، چالش‌های معرفتي، دين، اضطراب، فراتحليل.


سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
241
شماره صفحه: 
89

بررسى و مقايسه مبانى فلسفى انديشه هاى تربيتى فارابى و غزالى

سال بيست و پنجم ـ شماره 228 (ويژه علوم تربيتى)

محمد فولادى / استاديار گروه جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره            fooladi@iki.ac.ir

كيومرث حيدريان / دانشجوى دكترى تاريخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم     kh.1342@yahoo.com

دريافت: 25/11/94               پذيرش: 22/6/95

 

چكيده

هدف تعليم و تربيت و اينكه انسانِ محصول نهايى تعليم و تربيت بايد چگونه انسانى باشد، همواره از موضوعات مهم و بحث برانگيز بوده، انديشه هاى تربيتى بسيارى را تحت تأثير قرار داده است. اين مقاله به روش تحليلى ـ توصيفى، مبانى فلسفى انديشه هاى تربيتى فارابى و غزالى را بررسى مى كند. در مبانى هستى شناسى فارابى، خداوند را به عنوان عقل كل، واجب الوجود و سازنده جهان و نظم و هماهنگى آن به ذهن انسان متبادر مى كند. از نظر وى، براى رسيدن به اين هدف در معرفت شناسى، بايد انواع معرفت را در نظر داشت. در نظام ارزش شناسى فارابى، مقصود انسان رسيدن به سعادت است كه براى نيل به آن، نيازمند شناخت عواملى است كه در گرو انجام رفتار صحيح، و انجام رفتار صحيح مشروط به آن است، و از طريق تعليم و تربيت، بايد تمام ظرفيت هاى وجودى انسان شكوفا شود. غزالى در هستى شناسى، به خدامحورى و غايت مندى آن معتقد است. همچنين انسان در معرفت شناسى، از راه آموزش متعارف در مدارس به شناخت دست مى يابد كه اين كار به يارى عقل و حواس صورت مى گيرد. وى به تربيت اخلاقى توجه داشت و مبناى فلسفه آموزش را تحقق سعادت انسان مى داند.

 

كليدواژه ها: فارابى، غزالى، هستى شناسى، معرفت شناسى، ارزش شناسى.

 

سال انتشار: 
25
شماره مجله: 
228
شماره صفحه: 
53

بازكاوى وامدارى غرب به اسلام در علم نجوم

سال بيست و چهارم ـ شماره 219 (ويژه جامعه شناسى)

محمد فولادى / استاديار گروه جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره           fooladi@iki.ac.ir

آذر انجم شعاع / دانشجوى دكترى تاريخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى قم    a.anjom4839@gmail.com

دريافت: 25/6/94               پذيرش: 23/10/94

چكيده

امروزه غرب خود را پرچمدار علم و پژوهش مى داند. درحالى كه بجز چهار قرن اخير، كه شاهد موفقيت هاى علمى در غرب هستيم، پيش از اين، بالغ بر هزار سال قلمرو وسيع تمدن اسلامى، مركز تفكر و دانش و بسيارى از شهرها، قطب علمى و آموزشى جهان و ظهور نخبگان و انديشمندان مسلمان بوده است. اين پژوهش با رويكرد تحليلى و توصيفى ـ تبيينى بر آن است تا  نقش مسلمانان را در كشف اسرار آفرينش در علم نجوم، و چگونگى انتقال آن به اروپاييان بررسى نمايد. يافته هاى پژوهش حاكى از آن است كه منجمان مسلمان با الهام از آموزه هاى دينى، اقدام به بناى رصدخانه هايى با تجهيزات كامل نجومى، طى قرون 3ـ10ق در بغداد، دمشق، مراغه، سمرقند و استانبول نمودند. منجمان مسلمان به نظريات نوينى، بر خلاف نجوم بطلميوسى دست يافتند و آنچه در قرون 16 و 17 توسط كوپرنيك، گاليله و كپلر مانند قانون اينرسى، بيضويت مدارها، جاذبه عمومى مطرح گرديد، قرن ها قبل توسط منجمان مسلمان ارائه شده بود كه به نوعى سرقت علمى از سوى غرب به شمار مى رود.

 

كليدواژه ها: غرب، وامدارى، نجوم، رصدخانه، كيهان شناسى، ستاره شناسى.


سال انتشار: 
24
شماره مجله: 
219
شماره صفحه: 
45

مشاركت سياسى؛ جلوه ها و آثار

سال بيست و چهارم ـ شماره 212 (ويژه جامعه ‏شناسى)

محمد فولادى / استاديار گروه جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره                      fooladi@iki.ac.ir

دريافت: 22/9/93               پذيرش: 23/4/94

چكيده

مشاركت سياسى، از جمله مفاهيم مهم در مطالعات اجتماعى و جامعه شناختى محسوب مى شود، به گونه اى كه در نظام هاى مردم سالار و دموكراتيك، شكل گيرى سامانه نظام سياسى و اداره آن، در گرو مشاركت سياسى است. اصولاً بدون مشاركت سياسى، نظام سياسى قوام و ثبات نخواهد داشت. از بعد سياسى نيز هرچه ميزان مشاركت سياسى بيشتر باشد، ثبات و كارآمدى نظام سياسى افزايش خواهد يافت. از جمله كاركردهاى مشاركت سياسى، انسجام، وحدت، همسويى و هماهنگى نهادها و قواى نظام سياسى است؛ زيرا ملتى كه داراى مشاركت سياسى بالاست، از وحدت، همدلى، يكدلى و يك رنگى بهره مى برد. اين مهم، موجب تقويت بيش از پيش رضايت و اعتماد عمومى شهروندان نسبت به حاكميت سياسى خواهد بود. اين مقال به روش تحليلى ـ توصيفى نگاهى به جلوه ها، آثار و پيامدهاى مشاركت سياسى دارد.

 

كليدواژه ها: مشاركت، مشاركت سياسى، پيامدهاى مشاركت سياسى، جلوه هاى مشاركت سياسى.


سال انتشار: 
24
شماره مجله: 
212
شماره صفحه: 
121

بازكاوى عوامل توسعه رزق در اسلام

سال بيست و چهارم ـ شماره 212 (ويژه جامعه ‏شناسى)

محمد فولادى / استاديار گروه جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره                    fooladi@iki.ac.ir

سميه خارى آرانى / كارشناس ارشد الهيات علوم قرآن و حديث دانشگاه كاشان                           .khariarani@yahoo.com

دريافت: 16/2/93               پذيرش: 30/9/93s

چكيده

انسان موجودى اجتماعى و براى تداوم حيات زيستى خويش، نيازمند تأمين معاش و تلاش براى كسب روزى است. در نگاه دينى، بايد همه همت و تلاش انسان مؤمن و پارسا، كسب روزى حلال باشد. كسب روزى حلال، همچون همه امور زندگى، نيازمند كار، تلاش، فعاليت، و شكران نعمات خداى متعال است. مقاله حاضر با رويكرد تحليلى و اسنادى، به تحليل و بررسى عوامل توسعه رزق از نگاه قرآن و روايات مى پردازد. يافته هاى پژوهش حكايت از اين دارد كه خداوند متعال براى همه موجودات عالم، رزق و روزى معينى قرار داده است. كسب روزى حلال، علاوه بر تلاش و فعاليت، در گروى انجام و يا ترك برخى اعمال است؛ آدمى با انجام برخى اعمال درست و نيكو، رزق و روزى حلال خود را زياد و با انجام برخى اعمال ناصحيح و بعضا حرام، نه تنها از كسب روزى حلال محروم كه ممكن است دچار فقر، فلاكت و تنگدستى شده، از مسير هدايت دور شود. ازآنجاكه خداى متعال، روزى همه جنبندگان را تضمين نموده است، انسان هرگز نبايد نگران كسب روزى خويش باشد و تلاش براى كسب روزى، نبايد او را از تكاليف واجب دينى خويش محروم سازد.

كليدواژه ها: رزق، روزى، گشايش روزى، فقر و تنگدستى.


سال انتشار: 
24
شماره مجله: 
212
شماره صفحه: 
41

تزاحم ارزش‏هاى اخلاقى در رسانه و راه‏ حل آن

سال بيست و سوم ـ شماره 198 (ويژه جامعه‏ شناسى)

محمد فولادى : استاديار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس‏سره. fooladi@iki.ac.ir
دريافت: 25/10/92               پذيرش: 11/2/93

چكيده
اخلاق و رسانه، و تعامل دو سويه آن دو، و نقش اخلاق در رسانه، همواره از مباحث جذاب و در عين حال، چالش‏زا بوده است. سؤال اصلى اين است كه آيا در عرصه اخلاق مى‏توان معيارها و ضوابطى را فرازمانى و فرامكانى تصور كرد كه همواره اصحاب رسانه در عمل بدان پايبند بوده، و با عمل بدان، رسانه اخلاقى داشت؟ و يا اينكه، اخلاق و ارزش‏هاى اخلاقى امورى نسبى ‏اند و در هر زمان و يا مكانى، و نسبت به هر فرد و يا موقعيت اجتماعى، اين امور معنا و مفهوم متفاوتى را از حيث ارزش بودند، تداعى مى‏كنند. از سوى ديگر، اگر معتقد به اصول و ارزش‏هاى اخلاقى ثابت و فرازمانى باشيم، در تعامل دوسويه اخلاق و رسانه، بايد اصحاب رسانه در مقام عمل و در مقام تزاحم، به چه اصول، قواعد و يا معيارهايى پايبند باشند؟ به نظر مى‏رسد، در اسلام ما داراى ارزش‏هاى اخلاقى ثابت و فرازمانى و فرامكانى هستيم. ازاين‏رو، ممكن است اصول حاكم بر رسانه، و ارزش‏هاى اخلاقى جامعه، در مقام عمل دچار تزاحم شوند. اين پژوهش با روش توصيفى ـ تحليلى به بحث از تزاحم ارزش‏هاى اخلاقى در رسانه پرداخته، معيارهايى را براى برون‏رفت از اين تزاحم‏ها بيان مى‏ كند.

كليدواژه‏ ها: اخلاق، ارزش‏هاى اخلاقى، تزاحم ارزش‏هاى اخلاقى.
 

سال انتشار: 
23
شماره مجله: 
198
شماره صفحه: 
41

آسيب هاي اجتماعي؛ علل و عوامل و راه هاي پيشگيري از آن

علل و عوامل پيدايش آسيب هاي اجتماعي

و راه هاي پيشگيري از آن

محمد فولادي

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
91
شماره صفحه: 
35

آثار و پيامدها

همبستگي ملّي و مشاركت عمومي

آثار و پيامدها

محمّد فولادي

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
90
شماره صفحه: 
88
محتوای تغذیه