كرامت

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

جايگاه كرامت انسانى در تربيت اخلاقى و اجتماعى با تكيه بر آراء شهيد مطهرى

سال بيست و پنجم ـ شماره 223 (ويژه علوم تربيتى)

محمد نجفى / استاديار دانشگاه اصفهان                      mdnajafi@yahoo.com

فاطمه رمضانى / دانشجوى دكترى علوم تربيتى دانشگاه اصفهان                      framezani.1390@yahoo.com

احسان ياورى / دانشجوى دكترى دانشگاه قم                 ehsanyavari.1390@yahoo.com

دريافت: 23/6/94               پذيرش: 11/12/94

 

چكيده

در ديدگاه اسلامى، نظر بر كرامت و ارزشمندى شخصيت انسان است؛ زيرا انسان در اين ديدگاه، از بهره هايى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختيار، متناسب ترين خلقت، جايگاه خليفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى كه ساير مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به اين سؤال مهم كه «جايگاه كرامت ذاتى انسان، در تربيت اجتماعى و اخلاقى كجاست؟» هدف اين پژوهش است كه با تكيه بر آراء شهيد مطهرى دنبال كرده و از روش توصيفى ـ تحليلى براى رسيدن به پاسخ سؤال مذكور استفاده كرده است.

     نتايج به دست آمده بيانگر اين است كه آگاهى متربى نسبت به كرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ  و ارتقاى اين دارايى وجودى بر تنظيم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنين تخلق به اخلاقيات پسنديده تأثيرگذار است و تحقق تربيت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.

 

كليدواژه ها: كرامت، تربيت اخلاقى و اجتماعى، شهيد مطهرى.

 

سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
223
شماره صفحه: 
13

تكاليف شرعى; توهين يا تكريم؟

تكاليف شرعى; توهين يا تكريم؟

محمّدتقى سبحانى نيا

(دانشجوى دكترى مدرسى معارف اسلامى)

چكيده

برخى مكاتب بشرى همچون اديان آسمانى مكلف بودن انسان را مى پذيرند. اما دوران معاصر، دوران رشد مكاتب جديدى است كه بر مبناى انسان محورى شكل گرفته است; مكاتبى كه غالباً حق محورى را بر تكليف محورى ترجيح داده و انسان را به سوى آشنايى با حقوق خود و مطالبه آن فرا مى خوانند، خدامحورى و تكليف مدارى را مربوط به انسان هاى پيشين و قرن هاى گذشته قلمداد مى كنند! برخى از انديشمندان معاصر، تكليف مدارى و خدامحورى را با كرامت انسان در تعارض مى بينند و بر اين باورند كه انسان آزاد آفريده شده است و تكليف، متعرض آزادى او مى شود و كرامتش را به مخاطره مى اندازد! اين تفكر كه از انسان گرايى افراطى ناشى مى شود، در مقابل ديدگاه خداباوران، كه تكاليف الهى را حكيمانه مى دانند، قرار دارد.

اين مقاله در صدد تبيين نقطه نظرات دو ديدگاه مزبور و بيان اين نكته است كه بر خلاف ديدگاه نخست، تكاليف الهى نه تنها هيچ گونه تنافى و تعارضى با كرامت انسان ندارد، بلكه نشان ارجمندى و تكريم او توسط خداوند است و مكلف ندانستن انسان مفهومى جز توهين به انسان و تضييع كرامت او نخواهد داشت.

كليدواژه ها: حق، تكليف، انسان محورى، حق محورى، تكليف محورى، انسان گرايى، خدامحورى، آزادى، كرامت، حقوق.

سال انتشار: 
16
شماره مجله: 
113
شماره صفحه: 
127

معجزه و پديده هاى خارق العاده و فراروان شناختى

معجزه و پديده هاى خارق العاده و فراروان شناختى

حسن رضايى مهر

(دانش آموخته حوزه علميه قم; دكترى كلام اسلامى)

چكيده

انسان در مسير زندگى خويش از بدو خلقت تاكنون، خود را با پديده هاى شگفت آورى روبه رو مى ديده است. شگفتى و جذابيت چنين پديده هايى براى انسان بيشتر از آن رو بوده است كه صبغه اى خارج از شكل معمول موجودات داشته اند، و به تعبيرى، خارج عادت محسوب مى شدند. در اينكه امور خارق العاده، هدف مند و غايت محور بوده و با اثباب امر غيرمعتاد و يا نفى امر معتاد، هدف خاصى را دنبال مى كنند، ترديدى نيست، اما امورى از قبيل نوع غايت، و بهره مندى از مقبوليت الهى، آنها را از هم متمايز مى كند. همين تنوع موجود در خوارق عادتى كه با پيشينه اى طولانى به وقوع پيوسته است، موضوع مطالعه انديشمندان بخصوص متكلمان گرديده و نظر آنان را نسبت به حقيقت و كيفيت تحقق آنها، به خود جلب كرده است. معجزه به عنوان مهم ترين و اصيل ترين امر خارق العاده است كه روايات تاريخى متقن وقوع آن را به اثبات رسانده است. از آن رو كه در گذر زمان شاهد خوارق عادت ديگرى از قبيل كرامت، سحر، جادو و امورى از قبيل تله پاتى، هيپنوتيزم بوده ايم، در اين نوشتار به تأليف امور يادشده پرداخته و تفاوت آنها با معجزه را از نظر مى گذرانيم.

كليدواژه ها: معجزه، كرامت، سحر، كهانت، شعبده، تله پاتى، هيپنوتيزم.

سال انتشار: 
16
شماره مجله: 
113
شماره صفحه: 
117
محتوای تغذیه