انحراف

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

عوامل خاموشي فطرت از منظرقرآن كريم

سال بيست و ششم ـ شماره 239 (ويژة اخلاق)

علی عارفی مسکونی / استاديار دانشگاه شهید باهنر کرمان                                                       aliarefi4762@yahoo.com

فاطمه درویشي بياضي /  سطح 3 حوزه علميه رشته تفسير و علوم قرآنی                                            mrl341@chmail.ir

دريافت: 23/8/95                                   پذيرش: 22/2/96

 

چکیده

خداوند متعال انسان را آفرید و در او نیرو و کششی درونی به سمت خیرات و خوبی‌ها و صراط مستقیم قرار داد. این نیروی درونی «فطرت» نامیده می‌شود. گاهی در بین انسان‌ها کسانی دیده می­شوند که در مسیری برخلاف فطرت خویش حرکت می­کنند و به گم‌راهی می­افتند. نوشتار پیش‌رو با هدف شناسایی عواملی که سبب انحراف فطرت از مسیر اصلی­اش می­شود، به رشتة تحریر درآمده است. این مقاله با روش تحقیق استنادي و با مراجعه به تفاسیر قرآن کریم، نگاشته شده است. در این مقاله، براساس آیات قرآن کریم يازده عامل (وسوسه­های شیطانی، غفلت، کبر و خودبینی، پندارگرايي، دنیاگرایی، زنگار دل، پيروي از هوای نفس، دوست ناباب، شخصیت‌گرایی، پيروي نسنجيده از اكثريت ناآگاه، و گسستن پیوند ایمان و خانواده) به عنوان عواملی که سبب خاموشی نور فطرت می­گردند، بررسی شده است. در پایان نیز راه‌کارهایی براي پیش‌گیری از ورود به این انحرافات بیان شده است.

 

كليدواژه‌ها: فطرت، وسوسة شیطانی، غفلت، انحراف، گم‌راهی.

 


 

سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
239
شماره صفحه: 
37

عوامل رفتارى انحراف اعتقادى از دين از ديدگاه قرآن

سال بيست و سوم ـ شماره 197 (ويژه علوم قرآنى)

محمد زاهدى : كارشناس ارشد تفسير و علوم قرآن مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس‏سره
حميد آريان :  استاديار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس‏سره. aryan@qabas.net

دريافت: 23/3/92               پذيرش: 25/11/92
چكيده
انحراف اعتقادى از دين الهى ريشه در علل گوناگون بينشى، گرايشى، رفتارى و محيطى دارد. اين مقاله به تحليل عوامل رفتارى انحراف اعتقادى از دين از منظر آيات قرآن با روش توصيفى ـ تحليلى، مى‏پردازد و هدف آن، شناسايى و تحليل رفتارهاى آسيب‏زا و مؤثر در ايجاد انحراف اعتقادى از نگاه قرآن مى‏باشد. عوامل رفتارى انحراف اعتقادى از دين از نظر قرآن عبارتند از: ظلم، فسق، جرم، حسد، كذب، عصيان، نقض عهد، اسراف، خوددارى از انفاق، لهو الحديث، ثروت‏زدگى و خوددارى از انفاق كه هريك از آنها مطابق آيات قرآن، زمينه‏ساز و سبب انحراف اعتقادى انسان و افتادن او در مسير ضلالت مى‏باشد. از ديدگاه قرآن، ظلم عامل هدايت‏نايافتگى است. فسق سبب شكل‏گيرى حجاب براى قلب مى‏شود. جرم به انقطاع از خدا مى‏انجامد. عصيان به انكار رسالت پيامبران منتهى مى‏شود. حسد به تكذيب انبيا مى‏انجامد. دروغ‏گويى نفاق را پديد مى‏آورد. نقض عهد سبب قساوت قلب و انكار قيامت مى‏گردد. اسراف موجب ضلالت و همتايى با شيطان است. ثروت‏زدگى باعث طغيان و كفر مى‏شود. و خوددارى از انفاق همتراز شرك قلمداد شده است.

كليدواژه ها: دين، انحراف، عوامل انحراف، انحراف اعتقادى، علل رفتارى انحراف.
 

سال انتشار: 
23
شماره مجله: 
197
شماره صفحه: 
93

نيم‌نگاهى به اوقات فراغت

نيم‌نگاهى به اوقات فراغت

زمينه‌ها و راه‌كارها

حسين كريميان1

چكيده

اوقات فراغت به معناى زمان استراحت، آسايش، آرامش و زمان آزاد مى‌باشد كه هر فردى به ميل خود از آن استفاده مى‌نمايد. استفاده بهينه از ايام فراغت نقش بسزايى در بهداشت روانى افراد جامعه خواهد داشت. امروزه قشر جوان جامعه كه بيشتر تحت تأثير تهاجم فرهنگى دشمن قرار دارد بايد مورد توجه قرار گيرد تا از رواج تفريحات انحرافى در اين قشر بتوان پيش‌گيرى به عمل آورد. بنابراين، ايجاد زمينه مناسب براى محيطى نشاط‌آور و تفريحات لذت‌بخش متناسب با الگوهاى فرهنگى جامعه ايجاب مى‌نمايد كه به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بيش از پيش توجه شود. با عنايت به اينكه اكثريت جامعه ما را قشر جوان تشكيل مى‌دهد و جوانان و نوجوانان در زمان تابستان اوقات فراغت زيادى دارند، از اين‌رو، اين مقاله با رويكرد نظرى و بررسى اسنادى و با هدف شناسايى راه‌هاى مناسب گذران اوقات فراغت، از جمله ورزش، فعاليت‌هاى هنرى، كانون‌هاى فرهنگى و تربيتى، پايگاه‌هاى مقاومت بسيج، سينما، رايانه، كتابخانه و پارك‌هاى شهرى، به اين مسئله پرداخته است.

كليدواژه‌ها : اوقات فراغت، انحراف، بزهكارى، هدايت، تربيت.

سال انتشار: 
18
شماره مجله: 
141
شماره صفحه: 
111

اخلاق و عرفان اسلامي

 

 

 

 

 

 

 

اخلاق و عرفان اسلامي

استاد محمّدتقي مصباح

چكيده

اين مقاله در پي بيان اوصاف بدترين بندگان در نگاه اميرمؤمنان در نهج‏البلاغه است. از نگاه آن حضرت، خشم و غضب خداي متعال از مبغوض‏ترين افراد از آن‏روست كه گناهان اين افراد به ديگران نيز سرايت مي‏كند. اين افراد از موقعيت و شهرت و علم برخوردارند و از موقعيت خويش براي تأسيس مكاتب انحرافي بهره گرفته و موجبات انحراف بسياري از افراد ساده‏لوح را فراهم مي‏سازند. از مدار هستي و حق غافل و بر هوا و هوس خويش پافشاري مي‏كنند. عالمان و كارشناسان دين شناخته شده در ميان مردم، مسئوليت سنگيني در اين زمينه بر عهده دارند و بايد ترفندهاي آنان را به مردم معرفي كنند. همواره بايد مراقب بود؛ چراكه شهرت‏طلبي، ثروت‏اندوزي و برتري‏طلبي از عواملي است كه موجب گم‏راهي و انحرافات اجتماعي است.

كليدواژه‏ها: اميرمؤمنان، بدعت‏گروي، شهرت‏طلبي، برتري‏طلبي، انحراف، طغيان، نهج‏البلاغه، بدترين بندگان.

سال انتشار: 
18
شماره مجله: 
138
شماره صفحه: 
5

ارتباط فقر با انحراف

ارتباط فقر با انحراف

غلامرضا شفق
(دانش آموخته حوزه علميه و دانش پژوه كارشناس ارشد جامعه شناسي)

چكيده

فقر زمينه و بستر مناسبي براي پيدايش بسياري از انحرافات است. بر اساس آموزه هاي دين مبين اسلام، فقر نه تنها بر كردار و رفتار افراد فقير تأثير منفي دارد، بلكه حتي بنيان هاي فكري و اعتقادي آنان را نيز مضطرب و لرزان مي سازد; چراكه كسب درجات بالاي ايمان نيازمند شناخت قوي و خرد ديني است. كسب اين امتيازات نيازمند فرصت ها، وسايل و امكاناتي است كه در شرايط عادي، فقرا از داشتن اين امكانات در حد مطلوب محرومند. هرچند اين ارتباط مطلق نيست و اغنيا هم دچار انحراف از نوع ديگر مي شوند، اما زمينه و بستر در شرايط فقر براي انحراف مساعدتر است.

تأثير ويرانگر فقر بر رفتار فقير به دليل تحقير، برچسب كجروي و بيگانگي نسبت به آداب و رسوم پذيرفته شده در جامعه مي باشد. علاوه بر اين، افراد محروم در بسياري موارد امكانات، وسايل و فرصت هاي موردنياز براي نيل به اهداف مشروع اجتماعي را در اختيار ندارند. اين بدان معنا نيست كه انحرافات در فقرا و فقيران خلاصه گردد، بلكه نوع، انگيزه، علل انحراف و كجروي ثروتمندان با فقرا تفاوت دارد; حتي كجروي ثروتمندان نسبت به نوع انحراف و كجروي فقرا زيان آورتر و ويرانگرانه تر مي باشد.

از سنخ شناسي انحرافات و كجروي فقرا معلوم مي شود كه كجروي آنان يا براي تأمين معيشت و يا ناشي از حقارت و ضعف اعتماد به نفس مي باشد. از اين رو، به هر ميزاني كه اين دو مشكل برطرف شود، به همان ميزان احتمال انحراف فقرا نيز كمتر خواهد شد.

كليدواژه ها: فقر، انحراف، انحراف فكري، انحراف اخلاقي، فقر نسبي، فقر مطلق.

سال انتشار: 
16
شماره مجله: 
116
شماره صفحه: 
149
محتوای تغذیه