يادگيري به روش «بحث گروهي»
و شيوه كاربرد آن در حوزههاي علميه و آموزش عالي
هادي حسينخاني
(دانشآموخته حوزه علميه و دانشجوي دكتري روانشناسي تربيتي)
چكيده
در بين روشهاي يادگيري، برخي معلّممحور است كه در آن معلّم محور فعاليتهاي آموزشي است و برخي يادگيرنده محور است كه در آن دانشآموز محور يادگيري است. با توجّه به تأثير خاص رويكردهاي يادگيرنده محور، امروزه اين روشها توجه محققان و مربّيان را به خود معطوف داشته است. در بين روشهاي يادگيرنده محور، روش «بحث گروهي» از اهميت ويژهاي برخوردار است. نوشتار حاضر در پي آن است تا ضمن تعريف و نحوه اجراي اين روش، فوايد، شرايط موفقيت، موارد كاربرد و تركيب اعضاي آن را تعيين كرده، به برخي محدوديتهاي كاربرد آن نيز اشاره نمايد. در پايان نيز به اختصار برخي از شيوههاي كاربرد اين روش در دروس حوزههاي علميه و دانشگاهها ارائه ميشود.
كليدواژهها: روشهاي يادگيرنده محور، روش بحث گروهي، روشهاي معلّم محور.