مسئله خيال از ديدگاه ابنعربى
نفيسه اهل سرمدى1
چكيده
عالم مثال، عالمى روحانى است كه از جواهر نورانى تشكيل شده است. اين جواهر از طرفى به جسمانيات شبيهند و از طرفى به مجرّدات. از اينرو، اين عالم را عالم تروّح اجساد و تجسّد ارواح نام نهادهاند. انسان با قوّه خيال خود، قادر به برقرارى ارتباط با اين حضرت وجودى است.
خيال در آثار ابنعربى به معانى متعدّدى به كار مىرود كه از آن جمله است: ماسوى اللّه، مقام احديت، مقام واحديت، عالمى واسطه ميان مادّيات و مجرّدات، و قوّه ادراكى خاصى كه در انسان موجود است. اين نوشتار با رويكرد تحليلى در پى يافتن جامع مشتركى در ميان معانى مذكور است و سرانجام با رسيدن به كليدواژه «تجلّى» خود را در رسيدن به اين هدف موفق مىيابد.
كليدواژهها: خيال، عالم مثال، تجلّى، تخيّل، برزخ، قوس نزول و صعود.