آموزش و پرورش

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

نقش تربيتى نهادهاى اجتماعى در تحقق جامعه دينى

ماهنامه علمى ـ ترويجى در زمينه علوم انسانى شهريور 1396

عبدالرضا ضرابى / استاديار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره zarabi@qabas.net

دريافت: 11/2/96               پذيرش: 30/5/96

 

چكيده

هر جامعه اى متشكل از نهادهايى است كه بر اساس وظايف و كاركردهاى خود، نقش خاصى در مديريت وحركت جامعه به سوى رشد و توسعه ايفا مى كنند. اين كاركردها در حوزه هاى مختلف سياسى، اجتماعى،اقتصادى، و فرهنگى رخ مى دهد. نهادهاى اجتماعى زمانى مى توانند نقش واقعى خود را به درستى ايفا كنندكه با توجه به كاركردها و وظايف نهادهاى خود، در يك نگرش سيستمى و در ارتباط و تعامل با يكديگرعمل كنند. اين پژوهش به روش تحليلى ـ توصيفى درصدد تبيين اجمالى كاركردها و وظايف هريك از ايننهادهاى اجتماعى به طور مستقل، نقش آنها را در تعامل با يكديگر براى تحقق جامعه دينى مورد تحليلقرار داده است. روشن است اگر جامعه اى به دنبال تحقق اهداف متعالى دينى و الهى بود، سياست ها وبرنامه هاى كلان و خرد  آن بايد به گونه اى تنظيم و تدوين شوند كه با تربيت دينى افراد جامعه، به سوى تشكيل يك جامعه ولايى و توحيدى گام برداشته، به هدف نهايى جامعه دينى، يعنى قرب و رضوان الهى خود را نزديك نمايد. نتايج پژوهش نشان مى دهد كه هرچند هريك از نهادها بر اساس وظايف و كاركردهاىخود، بخشى از وظايف جامعه را به عهده گرفته و انجام مى دهند، اما زمانى جامعه در مسير صحيح تحقق اهداف خود قرار خواهد گرفت و از آسيب هاى درونى و بيرونى مصون خواهد ماند كه نهادها با يكديگرتعامل و همكارى داشته و با هماهنگى امور جامعه را پيش ببرند.

 

كليدواژه ها: نهاد، سيستم، خانواده، حكومت، سياست، اقتصاد، آموزش و پرورش، تعامل نهادها.


 

سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
237
شماره صفحه: 
13

بررسى چالش هاى هويت فرهنگى و آموزش و پرورشدر عصر جهانى شدن فرهنگ

سال بيست و پنجم ـ شماره 231 (ويژه جامعه شناسى)

 

محمد فولادى / استاديار گروه جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره          fooladi@iki.ac.ir

ناهيد رضايى / دانشجوى دكترى تاريخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم            na.rezao@yahoo.com

دريافت: 19/5/95               پذيرش: 29/9/95

چكيده

جهانى شدن فرايندى اجتناب ناپذير است كه از قرن نوزدهم شروع شده است و امروزه از بحث انگيزترين مسائل روز جهانى به شمار مى رود؛ پديده اى كه در تصميم گيرى ها و فعاليت هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى انسان ها نقش تعيين كننده اى داشته و مرزهاى جغرافيايى را به حداقل ممكن كاهش داده است. اين فرايند در طول مسير، ابتدا در بعد اقتصادى خود موفق بود و به تدريج، به ساير ابعاد گسترش يافته است. در اين ميان، عده اى معتقدند: جهانى شدن موجب نابودى هويت فرهنگى و فرهنگ هاى بومى شده است و عده اى ديگر اين نظر را رد مى كنند و اعلام مى دارند كه جهانى شدن، خود موجب حفظ و تقويت فرهنگ مى شود.

     اين مقاله با هدف بررسى و تحليل فرايند جهانى شدن، فرهنگ و تأثير آن بر هويت فرهنگى و آموزش و پرورش، در شش مسئله فرهنگى تدوين يافته است: ويژگى هاى جهانى شدن؛ جهانى شدن و ظهور هويت هاى گوناگون؛ بحران هويت فرهنگى و آسيب هاى ناشى از آن؛ تهديدها و فرصت هاى عام جهانى شدن فرهنگ؛ ديدگاه هاى موافقان و مخالفان جهانى شدن آموزش و پرورش؛ فرصت ها و تهديدهاى جهانى شدن آموزش و پرورش.

 

كليدواژه ها: هويت فرهنگى، آموزش و پرورش، جهانى شدن، چالش هاى جهانى شدن.


 

سال انتشار: 
25
شماره مجله: 
231
شماره صفحه: 
59

آسيب‏ شناسي نظام آموزشي با تأكيد بر درماندگي آموخته‏ شده

آسيب‏شناسي نظام آموزشي با تأكيد بر درماندگي آموخته‏شده

عوامل و راه‏كارها

محمّد رحمان‏پور1

سردار بهرامي گهروئي2

حسنعلي بختيار نصرآبادي3

چكيده

يكي از عوامل مهم و تأثيرگذار بر روند پيشرفت تحصيلي دانش‏آموزان، درماندگي آموخته‏شده است. با عنايت به اهميت اين مسئله، هدف اصلي اين نوشتار، بررسي نقش اين پديده در انگيزش و عملكرد تحصيلي دانش‏آموزان مي‏باشد. در اين نوشته، محقق با بهره‏گيري از روش تحليلي ـ استنباطي و با استفاده از منابع موجود، ضمن بررسي جايگاه انگيزش از ديدگاه مكاتب و نظريه‏هاي مختلف، در پي ارائه تبيين صحيح از انگيزش، درماندگي آموخته‏شده و ارتباط اين دو با پيشرفت تحصيلي مي‏باشد. از جمله يافته‏هاي اين مقاله اين است كه هرچند انگيزش نقش محوري در يادگيري دانش‏آموز دارد، اما ممكن است عملكرد وي را تحت تأثير قرار دهد و اين امر معلول عواملي همچون بعد عاطفي مدرسه، معلمان، كلاس درس، روش‏ها و اهداف تدريس مي‏باشد. به همين منظور راه‏كارهاي مؤثري براي درمان معضل درماندگي دانش‏آموخته ارائه شده است.

كليدواژه‏ها: درماندگي آموخته‏شده، آموزش و پرورش، انگيزش، يادگيري.

سال انتشار: 
17
شماره مجله: 
135
شماره صفحه: 
83

نظام تعليم و تربيت اتريش 1

نظام تعليم و تربيت اتريش 1

ترجمه: عبدالرضا ضرّابي 2

چكيده

نظام رسمي تعليم و تربيت شامل: الف. آموزش ابتدايي، متوسطه، عالي؛ ب. آموزش پيش‏دبستاني؛ ج. تعليم و تربيت استثنايي؛ د. تعليم و تربيت حرفه‏اي، فني و شغلي. ه. تعليم و تربيت بزرگ‏سالان است. در كنار تعليم و تربيت رسمي، دوره‏هاي غيررسمي و كيفي نيز وجود دارند كه هدفشان آماده‏سازي كساني است كه براي ورود به دانشگاه به آزمون ورودي نياز ندارند. به راستي نظام‏هاي آموزشي موجود در كشورهاي گوناگون، از همين روش‏ها در نظام آموزشي خود بهره مي‏گيرند؟ بدين منظور اين مقاله به توصيف نظام آموزشي كشور اتريش مي‏پردازد.

     هدف از اين مقال، آشنايي با نظام تعليم و تربيت كشور اتريش است تا ضمن شناخت نظام آموزش اين كشور، به شناسايي نقاط قوت آن پرداخته، دست‏اندركاران و برنامه‏ريزان نظام آموزشي بتوانند از تجارب اين كشور در نظام آموزشي خود بهره ببرند. طبعا روش پژوهش اسنادي و توصيفي خواهد بود.

كليدواژه ‏ها: نظام رسمي تعليم و تربيت، آموزش و پرورش، آموزش ابتدايي، متوسطه، عالي، آموزش پيش‏ دبستاني، استثنايي.

سال انتشار: 
17
شماره مجله: 
130
شماره صفحه: 
141
محتوای تغذیه