فضايل اخلاقى

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

سيماى پرهيزگاران در خطبه متقين اميرمؤمنان عليه السلام؛معرفت ناب و تكليف مدارى (2)

ماهنامه علمى ـ ترويجى در زمينه علوم انسانى بهمن 1394

آيت اللّه علّامه محمدتقى مصباح

 

چكيده

اين متن شرحى است بر كلام اميرمؤمنان على عليه السلام در باب صفات شيعيان واقعى. حضرت طليعه معرفى ويژگى شيعيان را سه ويژگى كلى مى شمارند كه جامع و محور ساير صفات آنان است: معرفت حقيقى خداى متعال، عمل به دستورات و دارا بودن فضايل و ملكات فاضله.

     فلسفه شناخت فضايل در كلام بزرگان و ائمّه اطهار عليهم السلام اين است كه ما مدعيان تشيع، به شيعيان واقعى شباهتى يابيم. معرفت واقعى خدا زمانى به دست مى آيد كه انسان خداوند را با همه صفات ثبوتى و سلبى و صفات ذات و فعل او بشناسد و به آنها باور داشته باشد. اين معرفت زمانى بر رفتار انسان اثر مى گذارد كه عميقا در جان و روح او نفوذ كرده باشد؛ انسانى كه باور ندارد خداوند به هر رفتارى پاداش و كيفرى مى دهد و او مالك يوم الدين است و در قيامت اعمال ما را حسابرسى مى كند، بر اعمال خويش مراقبتى نخواهد داشت. ازاين رو، شيعيان واقعى كه عارف به خدا هستند، لوازم آثار معرفتشان بايد در رفتار و حركات آنان تجلى يابد. پس رفتار و ويژگى هاى انسان هنگامى ارزشمند است كه محور آنها معرفت خدا باشد.

 

كليدواژه ها: عرفان، معرفت ناب، فضايل اخلاقى، معرفت.


 

سال انتشار: 
24
شماره مجله: 
218
شماره صفحه: 
5

بررسى تحليلى برخى از روش‏هاى تربيتى در قرآن

معرفت سال بيستم ـ شماره 160 ـ فروردين 1390، 13ـ32

عبدالعلى پاكزاد*

چكيده

دين اسلام مجموعه‏اى از اعتقادات، احكام و قوانين اخلاقى است. انسانِ دينى، علاوه بر دارابودن اعتقاد درست و عمل به احكام اسلامى، مزيّن به اخلاق اسلامى مى‏باشد. در اين زمينه روش‏هاى تربيتى قرآن راهنما و راهگشاست.

هدف نوشتار حاضر معرفى و ارائه برخى روش‏هاى تربيتى قرآن مى‏باشد. اين نوشتار با رويكرد توصيفى ـ تحليلى و به شيوه اسنادى پنج روش تربيتى قرآن (بيدارى فضايل فطرى اخلاقى، پند و اندرز، عفو، انجام اعمال عبادى و ارائه الگوى شايسته) را كه جنبه عمومى نسبت به همه انسان‏ها و رابطه با اخلاق و تربيت بشر دارد. با استخراج آن روش‏ها در آيات كريمه مورد بحث و بررسى قرار داده است.

نگارنده معتقد است از آن جهت كه روش‏هاى تربيتى قرآن از علم نامحدود خداوند كه آگاه به احوال و نياز نوع بشر در تربيتش مى‏باشد ارائه شده و آن روش‏ها جنبه عمومى دارد، مربيان براى تربيت نوع بشر ناگزير به كارگيرى آن روش‏ها مى‏باشد تا در تحقق اهداف تربيتى اسلام به مطلوب خويش برسانند.

كليدواژه‏ها: قرآن، تربيت، روش تربيتى، فضايل اخلاقى، پند و اندرز، عفو، اعمال عبادى، الگوى شايسته.

سال انتشار: 
20
شماره مجله: 
160
شماره صفحه: 
13
محتوای تغذیه