خداوند

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

تصورات ذهنی صحيح از خداوند از دیدگاه قرآن و روايات

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

علی‌محمد میرجلیلي / استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد    almirjalili@meybod.ac.ir
محمدحسین فلاح / دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد    fallahyazd@iauyazd.ac.ir
احمد زارع زردینی / دانشيار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد     zarezardini@meybod.ac.ir
* سمیه یوسفي / دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد    usofisara@yahoo.com 
دريافت: 28/03/99                    پذيرش: 04/07/99
چکيده
ازآنجاکه یکی از راه‌کارهای مهم تجلی خداوند در اعمال و رفتار انسان‌ها در جامعه، تصحیح تصورات نادرست از خداوند است؛ این پژوهش كه به روش توصيفي‌ ـ تحليلي انجام گرفته است، به ارائه تصورات ذهنی صحیح از خداوند از ديدگاه آیات و روایات معصومان مي‌پردازد.    
انتخاب عنوان تصورات صحیح از خداوند در این پژوهش (که به روش کتابخانه‌ای انجام شده) بر مبنای استخراج تصورات نادرست از خداوند است که از یک پژوهش کیفی جداگانه با عنوان «بررسی کیفی انگاره‌های ذهنی نادرست از خداوند» به روش تحلیل محتوا بر روی دانشجویان دختر شاغل به تحصيل در غیر رشته‌هاي الهیات در دانشگاه میبد به ‌دست آمده است.    
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان می‌دهد که ارائه و آموزش تصورات ذهنی صحیح از خداوند سبب محبت و اشتیاق افراد نسبت به خداوند و در نهایت، اطاعت‌پذیری و تجلی خداوند در افعال و کردار انسان‌ها خواهد شد. برخی تصورات صحیح از خداوند عبارتند از: تشبیه در عین تنزیه، توجه به مراتب بالا و وسعت معنا و مصداق در موضوعات دیني، و... .
كليدواژه‌ها: خداوند، قرآن، روایات، تصورات صحیح.
 

سال انتشار: 
1399
شماره مجله: 
278
شماره صفحه: 
75
صفحه شروع مقاله: 
75
صفحه پایان مقاله: 
86

كاربرد فعل و ضمير جمع «ما» براى خداى يكتا در قرآن

ماهنامه علمى ـ ترويجى در زمينه علوم انسانى تير 1396

محمد نقيب زاده / استاديار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره              mn@qabas.net

دريافت: 20/8/95               پذيرش: 27/1/96

 

چكيده

خداوند در قرآن كريم با وجود تأكيد بر يگانگى خويش، گاهى از خود به متكلم مع الغير، تعبير كرده و از سوى ديگر، در مواردى، براى خود ضمير يا فعل متكلم وحده را به كار برده است. چرايى اين كاربردها، سؤال اصلى اين پژوهش است. با بررسى آيات مربوط، مشخص گرديد بيشتر موارد كاربرد متكلم مع الغير به هدف دلالت بر عظمت گوينده يا فعل وى بوده است؛ مواردى نظير: عذاب اقوام گذشته، يارى خداوند نسبت به اوليا و پيامبران و نيز نجات اقوام مؤمن انبيا، آيات آفرينش، ارسال رسل و انزال كتب، و اوامر و نواهى. در معمول كاربردهاى متكلم وحده نيز لطف ربوبى خدا به بندگان مدنظر است؛ مانند: استجابت دعا، بخشش گناه، انعام خدا بر بندگان، و ارتباط متقابل ميان خدا و بندگان. در همين زمينه، التفات هاى به كاررفته در آيات، از غيبت به تكلم و از تكلم مع الغير به وحده و بالعكس، قابل توجيه است. اين مقاله به روش توصيفى ـ تحليلى و با مطالعه تمامى قرآن و مراجعه به تفاسير مربوط، به انجام رسيده است.

 

كليدواژه ها: قرآن، خداوند، ضمائر، متكلم وحده، متكلم مع الغير.


سال انتشار: 
26
شماره مجله: 
235
شماره صفحه: 
55

مبادى تحليلى و استنباطى مسئله شرّ از ديدگاه قاضى عبدالجبار معتزلى اسدآبادى

معرفت سال بيستم ـ شماره 166 ـ مهر 1390، 81ـ94

عباس حاجيها*

چكيده

مقاله حاضر با تمسك به روش تحليلى و اسنادى نشان مى‏دهد قاضى عبدالجبار به ويژگى‏هايى در شهود اخلاقى قائل است كه مبناى دريافت اصول اخلاقى هستند. وى از اين منظر معناى شر را شناسايى كرده و براى آن تعريف حقوقى ارائه نموده است. از اين‏رو، هدف مقاله ارائه مبانى و اصول «شر»، از ديدگاه قاضى عبدالجبار است.

در اين زمينه، بيهودگى و دروغ‏گويى به عنوان مبانى ظهور شر معرفى شده، جايگاه خداوند و نسبت او با شر نيز مورد تحليل قرار مى‏گيرد. عبدالجبار در راستاى نظر به اصل موضوع نيز سه دسته دليل فلسفى، كلامى و وحيانى ارائه كرده تا نشان دهد خداوند نيز قادر به انجام شر مى‏باشد.

كليدواژه‏ها: شر، آرزو، انگيزه، بيهودگى، دروغ‏گويى، خداوند.

سال انتشار: 
20
شماره مجله: 
166
شماره صفحه: 
81
محتوای تغذیه