TY - JOUR ID - 2021136 TI - تاثیر مهارت های تفکر انتقادی درتبیین امر به معروف و نهی از منکر JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Ahmad, Hedayat Panah Shaldehi AD - دکتری - بازنشسته AU - Ali, AD - Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 32 IS - 9 SP - 55EP - 66امر به‌معروف ,نهی از منکر ,مهارت ,تفکر انتقادی ,دانش‌آموزان ,گیلان ,DO - 10.22034/marifat.2023.2021136 AB - هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت‌های تفکر انتقادی در تبیین امر به‌معروف و نهی از منکر در دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطه گیلان بود. جامعۀ آماری، کلیۀ دانش‌آموزان متوسطه، با فراوانی 1626 کلاس دخترانه و 1678 کلاس پسرانه بود. روش نمونه‌گیری از نوع احتمالی به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. نمونه آماری به حجم 262 نفر شامل 12 کلاس (6 کلاس تیمار و 6 کلاس کنترل) بود که از میان دانش‌آموزان پایۀ دهم به‌تصادف گزینش شدند. روش تحقیق از نوع آزمایشی با ابزار پرسش‌نامۀ مهارت‌های تفکر انتقادی (تست گلیزر ـ واتسون) برای پیش‌آزمون انجام شد. یک هفته بعد از آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی به گروه تیمار، از هر دو گروه، پس‌آزمون به‌عمل آمد. محتوای پس‌آزمون غیرمستقیم در‌بارۀ امر به‌معروف و نهی از منکر بود. برای تحلیل، از آمار توصیفی و استنباطی پارامتریک مطابق با نوع سؤال و فرضیه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد؛ آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی برای افزایش توان تبیین دانش‌آموزان در امر به‌معروف و نهی از منکر مؤثر است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2021136 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021136-1709362763.pdf ER -