TY - JOUR ID - 2021233 TI - اهمیت عقل و تربیت عقلانی از دیدگاه غزالی (عوامل و موانع رشد عقل) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Reyhaneh, shayesteh AD - دکتری - فردوسی AU - Jahangir, AD - استاد - گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 33 IS - 1 SP - 59EP - 71غزالي ,تربيت عقلاني ,پرورش عقل ,ثمرات پرورش عقل ,عوامل و موانع رشد عقل ,DO - 10.22034/marifat.2024.2021233 AB - امروزه در عرصه تعلیم و تربیت به تربیت عقلانی توجه ویژه‌ای نشان داده شده است. در این بین متفکران و متربیانی نیز وجود دارند که در حوزه فلسفه و کلام عقل ستیز یا عقل گریز معرفی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به غزالی اشاره کرد. هدف این نوشتار آن است که نشان دهد، بر خلاف تصور رایج، غزالی در دیدگاه‌های تربیتی خود به عقل و تربیت آن توجه ویژه‌ای داشته است و عناصر ویژه ای در تقویت آن بیان داشته است. بر این اساس نگارنده در پی آن است که نشان دهد عقل ورزی و اهمیت عقل در غزالی، چه مولفه ها و عناصر تربیتی را برای پرورش عقل و موانعی را برای رشد آن در پی خواهد داشت؛ پاسخ به این سوالات اهمیت پژوهش پیشرو را از این نظر روشن خواهد کرد که بتوان از این نظرات به عنوان مکمل نظام تربیتی غزالی به عنوان صاحب نظر در این حوزه استفاده کرد و عناصر کاملتری را برای برقراری یک نظام تربیتی در مقابل محققین این حوزه قرار خواهد داد. روش تحقیق به شکل مطالعات کتابخانه ای و حول محور نظرات غزالی در این باره و تفسیر غزالی شناسان در این حوزه است. بهروز رفیعی در جلد سوم کتاب آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و علی خالق خواه در مقالات خود تا حدودی به مسائل تربیتی غزالی اشاره کرده اند و با نکات استخراجی نگارنده به عنوان مکمل در کنار این آرا اشاره کرد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2021233 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021233-1734173050.pdf ER -