@article { author = {Hoseini, Seyed Hesam and Rahnema, Akbar}, title = {مبانی، اصول و روش‌های تربیت عرفانی در مکتب غزالی}, journal = {معرفت 312 ، آذر 1402}, volume = {32}, number = {9}, pages = {9-20}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {10.22034/marifat.2023.2021257}, abstract = {Explaining the principles and methods of mystical education in the Ghazali school of education this study was conducted. In order to achieve the research goal, three methods of document analysis, data base method and Franken's practical inference were used in this qualitative research. The findings of the research showed that mystical education in the Ghazali school is the inner movement of the teacher in the direction of attaining closeness to God. In this movement, the teacher, relying on the existential capacities and in the direction of change in the worldview, needs to follow a path that is based on the foundations and principles and methods derived from Islam and the Sunna. In this research, three bases, five principles and fourteen educational methods were deduced. The first basis is awakening and knowledge. The first principle related to this basis is to eliminate neglect, and the methods related to this principle are reliance on a mentor and self-discovery. The second principle is related to the first principle, inner transformation, and the methods related to this principle are the method of repentance, abstinence and patience. The second basis is stability and maintenance of conditions. The principle that governs this basis is self-vigilance, and the six methods that govern this principle are masharata, meditation, calculation, mu’aqabah, mujahidah and muatabah. The third basis is godliness. The first principle that governs this basis is love, and the methods that govern this principle are contemplation, solitude, ecstasy, and hearing. The second principle that governs this basis is godliness and seeking knowledge, and the method that governs this principle is secrecy.}, keywords = {Ghazali, mystical education, foundations, principles, methods, }, title_fa = {مبانی، اصول و روش‌های تربیت عرفانی در مکتب غزالی}, abstract_fa ={این پژوهش با هدف تبیین مبانی، اصول و روش‌های تربیت عرفانی در مکتب تربیتی غزالی صورت گرفت. نوع این پژوهش کیفی و برای دستیابی به هدف پژوهش، از سه روش تحلیل اسنادی، روش داده‌بنیاد و استنتاج عملی فرانکنا بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تربیت عرفانی در مکتب غزالی، حرکت درونی متربی در جهت نیل به قرب الهی است. در این حرکت، متربی با تکیه بر ظرفیت‌های وجودی و در راستای تغییر در جهان‌بینی، نیاز به طی مسیری دارد که بر مبانی و اصول و روش‌هایی برگرفته از اسلام و سنت استوار است. در این پژوهش، سه مبنا، پنج اصل و چهارده روش تربیتی استنتاج گردید. مبنای اول: بیداری و معرفت‌یابی است. اصل اول ناظر به این مبنا، غفلت‌زدایی است و روش‌های ناظر به این اصل، اتکال به مرشد و خودیابی است. اصل دوم ناظر بر مبنای اول، تحول درون است که روش‌های ناظر به این اصل، روش توبه، زهدورزی و صبر است. مبنای دوم، ثبات قدم و حفظ شرایط است. اصل ناظر به این مبنا، مرابطه است و شش روش ناظر بر این اصل، مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاقبه، مجاهده و معاتبه هستند. سومین مبنا، خدادوستی و خداگونگی است. اصل اول ناظر به این مبنا، عشق‌ورزی است و روش‌های ناظر بر این اصل، تفکر و خلوت و وجد و سماع است. اصل دوم ناظر بر این مبنا، خداگونگی و معرفت‌یابی و روش ناظر بر این اصل، رازداری است.}, keywords_fa = {غزالی ,تربیت عرفانی ,مبانی ,اصول ,روش‌ها ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2021257}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021257-1709362597.pdf} }