TY - JOUR ID - 2021308 TI - بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ویروس کرونا (کووید ـ 19) در ابعاد دینی ـ اخلاقی و عقلانی از طریق تجارب زیستۀ معلمان مدارس ابتدایی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Sayyed Mehdi, rosta AD - دانشجوی دکتری - شهید باهنر کرمان AU - Seyed hamidreza, AD - استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 32 IS - 9 SP - 75EP - 84تهدید‌ها و فرصت‌ها ,کووید ـ 19 ,بعد اخلاقی ـ دینی ,بعد عقلانی ,معلمان مدارس ابتدایی ,DO - 10.22034/marifat.2023.2021308 AB - پیدایش پاندمی کرونا در جهان، تمام ابعاد زندگی انسان را تحت‌الشعاع قرار داد؛ به‌طوری‌که دنیای پساکرونا با دنیای قبل از کرونا تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دارد و این پدیده همراه با فرصت‌ها و تهدید‌های بی‌شماری در عرصه زندگی انسان بوده است. شناخت این فرصت‌ها و این تهدید‌ها برای انسان امروز الزامی است؛ چراکه آرامش وقتی تحقق پیدا می‌کند که انسان با تعامل درست با تغییرات دنیای اطراف خود، به تعادل برسد و این تعادل با شناخت صحیح امکان‌‌پذیر است. لذا هدف این پژوهش بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ویروس کرونا (کووید ـ 19) در ابعاد دینی ـ اخلاقی و عقلانی از طریق تجارب زیستۀ معلمان مدارس ابتدایی است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است. به‌کمک نمونه‌گیری هدف‌مند، 18 نفر از افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. از روش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته برای گردآوری داده‌ها استفاده گردید. به‌کمک روش هفت مرحله‌ای کلایزی به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. یافته‌های این پژوهش در سه بعد کلی دینی ـ اخلاقی و عقلانی قابل تقسیم هستند، که هر بعد خود شامل چندین مؤلفه است و مشارکت‌‌کنندگان نظرات متفاوتی نسبت به هرکدام از این مؤلفه‌ها ابراز کرده‌اند که شرح آن به‌صورت مبسوط در متن مقاله ذکر شده است. توجه به تمامی تهدید‌ها و فرصت‌های بیماری کرونا در این پژوهش برای تدوین برنامه‌‌های جامع جهت استفاده از فرصت‌های آن و رفع تهدیدهای ناشی از آن مورد تأکید است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2021308 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021308-1709362820.pdf ER -