@article { author = {shakiba, Mohammad reza and , Mohammad}, title = {تبرج از منظر قرآن و اسلام و راهکارهایی تربیتی جهت مقابله و کنترل آن}, journal = {معرفت 312 ، آذر 1402}, volume = {32}, number = {9}, pages = {67-74}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {10.22034/marifat.2023.2021604}, abstract = {Tabaruj is one of the symbols and indicators of the first or pre-Islamic ignorance, which today is considered one of the main symbols and representatives of the new ignorance in the modern world. The Holy Quran has mentioned this social problem and its sanctity in its verses. Considering the rapid and comprehensive growth of the problem of bullying among young people and the lack of insight and awareness of a wide range of them in this regard, it is necessary to take more measures to deal with and fight this social scourge by schools and other educational institutions; Because surely, after the family, the most important institution for the formation of people's personality is the school. Investigating the social problem of Tabaruj from the perspective of Quran and Islam and analyzing and identifying the role of schools and educational system in guiding and controlling this social problem is the aim of this research. This research states that schools should pay more attention to their educational roles in all fields, especially hijab and chastity. Unfortunately, we have seen that some schools only focus on educational aspects and have prioritized education over education. Using library resources and descriptive-analytical method this study has been done. }, keywords = {Tabaruj, decoration, modern ignorance, Quran, Islam, education, }, title_fa = {تبرج از منظر قرآن و اسلام و راهکارهایی تربیتی جهت مقابله و کنترل آن}, abstract_fa ={تبرج از نمادها و شاخصه‌های جاهلیت اولی یا پیش از اسلام است که امروزه در دنیای مدرن از نماد‌ها و نمایندگان اصلی جاهلیت جدید به‌شمار می‌آید. قرآن کریم در آیاتی به این معضل اجتماعی و حرمت آن اشاره کرده است. با توجه به رشد سریع و همه‌جانبۀ معضل تبرج در میان جوانان و عدم بصیرت و آگاهی طیف وسیعی از آنان در این باب، لازم می‌آید اقدامات بیشتری جهت مقابله و مبارزه با این آفت اجتماعی توسط مدارس و سایر دستگاه‌های تربیتی انجام پذیرد؛ چراکه ‌یقیناً پس از خانواده مهم‌ترین نهاد شکل‌گیری شخصیت افراد، مدرسه است. هدف این پژوهش، بررسی معضل اجتماعی تبرج از دیدگاه قرآن و اسلام و تحلیل و شناسایی نقش مدارس و سیستم تربیتی در هدایت و کنترل این معضل اجتماعی است. دستاورد این تحقیق بیان می‌دارد که مدارس باید بیش از پیش به نقش‌های تربیتی خود در تمامی زمینه‌ها بخصوص حجاب و عفاف بپردازند. متأسفانه شاهدیم که برخی از مدارس تنها به جنبه‌های آموزشی می‌پردازند و اولویت تعلیم و آموزش را بر تربیت مقدم ساخته‌اند. این مطالعه با استفاد از منابع کتابخانه‌اى و با روش توصیفى ـ تحلیلی انجام شده است.}, keywords_fa = {تبرج ,آراستگی ,جاهلیت مدرن ,قرآن ,اسلام ,تربیت ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2021604}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021604-1709362792.pdf} }