TY - JOUR ID - 2021604 TI - تبرج از منظر قرآن و اسلام و راهکارهایی تربیتی جهت مقابله و کنترل آن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad reza, shakiba AD - دانشجوی دکتری - اصفهان AU - Mohammad, AD - استادیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 32 IS - 9 SP - 67EP - 74تبرج ,آراستگی ,جاهلیت مدرن ,قرآن ,اسلام ,تربیت ,DO - 10.22034/marifat.2023.2021604 AB - تبرج از نمادها و شاخصه‌های جاهلیت اولی یا پیش از اسلام است که امروزه در دنیای مدرن از نماد‌ها و نمایندگان اصلی جاهلیت جدید به‌شمار می‌آید. قرآن کریم در آیاتی به این معضل اجتماعی و حرمت آن اشاره کرده است. با توجه به رشد سریع و همه‌جانبۀ معضل تبرج در میان جوانان و عدم بصیرت و آگاهی طیف وسیعی از آنان در این باب، لازم می‌آید اقدامات بیشتری جهت مقابله و مبارزه با این آفت اجتماعی توسط مدارس و سایر دستگاه‌های تربیتی انجام پذیرد؛ چراکه ‌یقیناً پس از خانواده مهم‌ترین نهاد شکل‌گیری شخصیت افراد، مدرسه است. هدف این پژوهش، بررسی معضل اجتماعی تبرج از دیدگاه قرآن و اسلام و تحلیل و شناسایی نقش مدارس و سیستم تربیتی در هدایت و کنترل این معضل اجتماعی است. دستاورد این تحقیق بیان می‌دارد که مدارس باید بیش از پیش به نقش‌های تربیتی خود در تمامی زمینه‌ها بخصوص حجاب و عفاف بپردازند. متأسفانه شاهدیم که برخی از مدارس تنها به جنبه‌های آموزشی می‌پردازند و اولویت تعلیم و آموزش را بر تربیت مقدم ساخته‌اند. این مطالعه با استفاد از منابع کتابخانه‌اى و با روش توصیفى ـ تحلیلی انجام شده است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2021604 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021604-1709362792.pdf ER -