@article { author = {NASIMI, Seyyed Aqhil and Karamati, Masoumeh}, title = {بررسی نقش ساحت زیبایی‌شناختی و هنری در تربیت ‌عبادی (به‌ویژه فریضه نماز) از منظر قرآن‌کریم}, journal = {معرفت 316 ، بهار 1403}, volume = {33}, number = {1}, pages = {21-34}, year = {2024}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {10.22034/marifat.2024.2021709}, abstract = {Education is of particular importance in childhood. It shapes the personality of individuals and conveys concepts in an appropriate and correct manner. One of the most effective ways of educating children and adolescents is the use of the aesthetic and artistic method. Given the undeniable role of stories in conveying concepts, literature and art can be the best means of reflecting concepts in general, and Islamic concepts in particular. Emphasizing on the role of stories in the Holy Quran, the present study aims to investigate the role of this educational dimension in promoting the obligatory prayer. To achieve this goal, the descriptive-analytical method was used. The findings of the study indicated that the aesthetic and artistic aspect can play an important role in transmitting Islamic teachings and promoting and developing the culture of prayer. It can lead to deeper learning if the following requirements are met: attention to and utilization of religious elements (beliefs as the cognitive and insight aspect, internal states as the emotional and emotional aspect, internal commitment as the decision-making aspect, will, choice, and action) and educational elements. In transmitting religious concepts and religious education the key and influential characteristics and components in the stages of growth (introduction, discipline, puberty and the peak of puberty, moderation and elevation) and the correct and methodical transition from childhood to adulthood must be considered. Besides, rationality, desirability, humanity, and agency should be cultivated at each stage of growth.}, keywords = {Prayer, art, aesthetic, story, fiction, }, title_fa = {بررسی نقش ساحت زیبایی‌شناختی و هنری در تربیت ‌عبادی (به‌ویژه فریضه نماز) از منظر قرآن‌کریم}, abstract_fa ={تربیت در دوران کودکی به لحاظ شکل‌گیری شخصیت افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، و انتقال مفاهیم به ‌شیوه مناسب و صحیح اهمیت آن را دو چندان می‌کند. یکی از مؤثرترین پیام‌رسان‌ها به کودکان و نوجوانان استفاده از روش زیبایی‌شناختی و هنری است. با توجه به نقش انکارناپذیر قصه در انتقال مفاهیم، ادبیات و هنر می‌تواند بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم به طور اعم و مفاهیم ‌اسلامی به طور اخص باشد. تحقیق پیش‌رو با هدف بررسی نقش این ساحت تربیتی در ترویج فریضه نماز با تأکید بر نقش قصه و داستان در قرآن‌ کریم صورت پذیرفته ‌است. برای دستیابی به این هدف، فراخور موضوع از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شد. یافته‌های تحقیق حاکی از آن بود که ساحت زیبایی‌شناسی و هنری قادر است در انتقال آموزه‌های اسلامی و ترویج و توسعه فرهنگ نماز نقش مهمی ایفا کند و موجب یادگیری عمیق‌تر ‌شود که البته نیازمند پشتوانه و پیش‌زمینه‌هایی از‌جمله، توجه و بهره‌گیری از عناصر دینی (اعتقادات به‌ عنوان‌ وجه شناختی و بینشی، حالات‌ درونی به عنوان ‌وجه عاطفی و هیجانی، التزام ‌درونی وجه تصمیم‌گیری، اراده و انتخاب و در نهایت عمل) و عناصر تربیتی است. در انتقال مفاهیم دینی و تربیت ‌دینی ضمن توجه به ویژگی‌ها و مؤلفه‌های کلیدی و تأثیرگذار در مراحل رشد (تمهید، تادیب، بلوغ و اوج بلوغ، اعتدال و اعتلا) و گذار صحیح و روشمند از کودکی به بزرگسالی، در هر مرحله از مراحل رشد، عقلانیت، مطلوبیت، انسانیت و عاملیت می‌بایست مورد پرورش قرار گیرد. }, keywords_fa = {نماز ,هنر ,زيبايي‌شناختي ,قصه ,داستان ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2021709}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021709-1734172996.pdf} }