TY - JOUR ID - 2021709 TI - بررسی نقش ساحت زیبایی‌شناختی و هنری در تربیت ‌عبادی (به‌ویژه فریضه نماز) از منظر قرآن‌کریم JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Seyyed Aqhil, NASIMI AD - دکتری - علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان AU - Masoumeh, Karamati AD - استادیار Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 33 IS - 1 SP - 21EP - 34نماز ,هنر ,زيبايي‌شناختي ,قصه ,داستان ,DO - 10.22034/marifat.2024.2021709 AB - تربیت در دوران کودکی به لحاظ شکل‌گیری شخصیت افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، و انتقال مفاهیم به ‌شیوه مناسب و صحیح اهمیت آن را دو چندان می‌کند. یکی از مؤثرترین پیام‌رسان‌ها به کودکان و نوجوانان استفاده از روش زیبایی‌شناختی و هنری است. با توجه به نقش انکارناپذیر قصه در انتقال مفاهیم، ادبیات و هنر می‌تواند بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم به طور اعم و مفاهیم ‌اسلامی به طور اخص باشد. تحقیق پیش‌رو با هدف بررسی نقش این ساحت تربیتی در ترویج فریضه نماز با تأکید بر نقش قصه و داستان در قرآن‌ کریم صورت پذیرفته ‌است. برای دستیابی به این هدف، فراخور موضوع از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شد. یافته‌های تحقیق حاکی از آن بود که ساحت زیبایی‌شناسی و هنری قادر است در انتقال آموزه‌های اسلامی و ترویج و توسعه فرهنگ نماز نقش مهمی ایفا کند و موجب یادگیری عمیق‌تر ‌شود که البته نیازمند پشتوانه و پیش‌زمینه‌هایی از‌جمله، توجه و بهره‌گیری از عناصر دینی (اعتقادات به‌ عنوان‌ وجه شناختی و بینشی، حالات‌ درونی به عنوان ‌وجه عاطفی و هیجانی، التزام ‌درونی وجه تصمیم‌گیری، اراده و انتخاب و در نهایت عمل) و عناصر تربیتی است. در انتقال مفاهیم دینی و تربیت ‌دینی ضمن توجه به ویژگی‌ها و مؤلفه‌های کلیدی و تأثیرگذار در مراحل رشد (تمهید، تادیب، بلوغ و اوج بلوغ، اعتدال و اعتلا) و گذار صحیح و روشمند از کودکی به بزرگسالی، در هر مرحله از مراحل رشد، عقلانیت، مطلوبیت، انسانیت و عاملیت می‌بایست مورد پرورش قرار گیرد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2021709 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2021709-1734172996.pdf ER -