TY - JOUR ID - 2184 TI - ابعادى نظرى در باب اسلام و ارتباطات JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Seyed hamid, AD - Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 19 IS - 4 SP - 111EP - تبلیغ ,توحید ,امر به معروف و نهى از منکر ,تقوا ,امت ,امانت ,DO - AB - در این مقاله با تکیه بر مفاهیم حکومت و ارتباطات در اسلام، فرایند تبلیغ به مثابه شاخص ارتباطات اجتماعى در اسلام محور بحث قرار گرفته است. اصول تعیین‏کننده مرزهاى اخلاقى تبلیغ در اسلام پنج چیز است: 1. توحید؛ 2. امر به معروف و نهى از منکر؛ 3. تقوا؛ 4. امت یا جامعه؛ 5. امانت. ارتباط بین فرهنگى و بین‏المللى (در اینجا تأکید بر ملیت است نه دولت ـ ملت) عناصر ضرورى امت اسلامى‏اند. بدین‏ترتیب تبلیغ نظریه ارتباطات و اخلاق در اسلام است و براى شناخت آن باید به پنج اصل مهم و پایه در اسلام اشاره کرد: «توحید» در مقام یک نظریه وحدت‏گراى اطلاعاتى و ارتباطاتى، «امر به معروف و نهى از منکر» به مثابه نظریه مسئولیت راهنمایى و عمل، «امت» به مثابه مفهوم جامعه جهانى، «تقوا» بیانگر نظام اخلاقى تبلیغ در اسلام، و «امانت» بیانگر شایستگى مشروط انسان براى خلافت الهى. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2184 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/7_7.pdf ER -