@article { author = {, Nafiseh}, title = {مسئله خیال از دیدگاه ابن‏عربى}, journal = {معرفت 155، آبان 1389}, volume = {19}, number = {8}, pages = {69-}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مسئله خیال از دیدگاه ابن‏عربى}, abstract_fa ={عالم مثال، عالمى روحانى است که از جواهر نورانى تشکیل شده است. این جواهر از طرفى به جسمانیات شبیهند و از طرفى به مجرّدات. از این‏رو، این عالم را عالم تروّح اجساد و تجسّد ارواح نام نهاده‏اند. انسان با قوّه خیال خود، قادر به برقرارى ارتباط با این حضرت وجودى است.      خیال در آثار ابن‏عربى به معانى متعدّدى به کار مى‏رود که از آن جمله است: ماسوى اللّه، مقام احدیت، مقام واحدیت، عالمى واسطه میان مادّیات و مجرّدات، و قوّه ادراکى خاصى که در انسان موجود است. این نوشتار با رویکرد تحلیلى در پى یافتن جامع مشترکى در میان معانى مذکور است و سرانجام با رسیدن به}, keywords_fa = {تخیّل ,برزخ ,خیال ,عالم مثال ,تجلّى ,قوس نزول و صعود ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2243}, eprint = {} }