TY - JOUR ID - 2243 TI - مسئله خیال از دیدگاه ابن‏عربى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Nafiseh, AD - استادیار - فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 19 IS - 8 SP - 69EP - تخیّل ,برزخ ,خیال ,عالم مثال ,تجلّى ,قوس نزول و صعود ,DO - AB - عالم مثال، عالمى روحانى است که از جواهر نورانى تشکیل شده است. این جواهر از طرفى به جسمانیات شبیهند و از طرفى به مجرّدات. از این‏رو، این عالم را عالم تروّح اجساد و تجسّد ارواح نام نهاده‏اند. انسان با قوّه خیال خود، قادر به برقرارى ارتباط با این حضرت وجودى است.      خیال در آثار ابن‏عربى به معانى متعدّدى به کار مى‏رود که از آن جمله است: ماسوى اللّه، مقام احدیت، مقام واحدیت، عالمى واسطه میان مادّیات و مجرّدات، و قوّه ادراکى خاصى که در انسان موجود است. این نوشتار با رویکرد تحلیلى در پى یافتن جامع مشترکى در میان معانى مذکور است و سرانجام با رسیدن به UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2243 L1 - ER -