@article { author = {, Mohammad and , Hasanali}, title = {بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى}, journal = {معرفت 160، فروردین 1390}, volume = {20}, number = {1}, pages = {59-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى}, abstract_fa ={در فرایند تربیت اسلامى، براى تربیت انسان‏ها، روش‏هاى گوناگونى سفارش شده است. «عادت دادن» یکى از روش‏هایى است که از صدر اسلام تاکنون مورد تأکید بوده است. نظر به اینکه تعلیم و تربیت نیز در حد وسیع با آموزش سر و کار دارد، باید دید جریان عادت دادن در چه صورتى جنبه تربیتى پیدا مى‏کند و تا چه اندازه مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت اسلامى انسان باشد.      این مقاله، با روش تحلیلى ـ استنباطى، ضمن شناسایى دقیق مفهوم عادت و عوامل مؤثر بر آن، جایگاه این روش از دیدگاه آموزه‏هاى دینى، فلسفى و روان‏شناختى، آثار تربیتى و موانع و چالش‏هاى فراروى آن را مورد بحث قرار داده است.      نتایج این پژوهش حکایت از آن دارد که اگرچه عادت دادن در مراحلى از زندگى، به ویژه در دوران کودکى، مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت دینى یا اسلامى باشد، اما در مراحل بالاتر ارزش تربیتى آن به دلیل عدم سازگارى کامل با جریان تفکر منطقى، کاهش مى‏یابد.  }, keywords_fa = {چالش‏ها ,تربیت ,عادت ,عادت دادن ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2319}, eprint = {} }