@article { author = {Ehsani, Mohammad}, title = {زمینه‏ سازى تربیتى مهدویت}, journal = {معرفت 160، فروردین 1390}, volume = {20}, number = {1}, pages = {73-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {زمینه‏ سازى تربیتى مهدویت}, abstract_fa ={این مقاله نظر به اهمیت مسئله مهدویت که از مسائل مهم روز جامعه است، و ارتباط مستقیم با زندگى فردى و اجتماعى بشر دارد، موضوع مهدویت را با نگاه تربیتى بررسى کرده است. سه دیدگاه در باب مهدویت مطرح شده که با نقد دیدگاه برون‏دینى و درون‏دینى مبتنى بر نظریه غالب اهل‏سنت، دیدگاه درست به این موضوع با استناد به آیات و روایات تبیین شده است.      عمده هدف تحقیق اثبات اثربخشى مهدویت‏باورى در زندگى فردى و اجتماعى امروز جامعه انسانى بوده است که آثار اعتقاد به ظهور مهدى علیه‏السلام در پاسخ به اندیشه ناکارآمد جلوه دادن این باور، به خوبى تبیین شده است. این آثار تربیتى اقتضا مى‏کرد که مبانى رفتار مهدى علیه‏السلامدر عصر ظهور نیز به لحاظ تربیتى بررسى شود و این کار با استناد به قرآن، سنت و سیره پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در این مقاله انجام گرفته است.      در این تحقیق از اسناد و مدارک با روش تحلیلى ـ توصیفى جهت نیل به هدف پیش‏گفته در فضاى کتابخانه استفاده شده است. بدین طریق که اطلاعات موردنیاز از منابع مربوط به مهدویت، تعلیم و تربیت و تفاسیر قرآن کریم جمع‏آورى شده و با یافته‏هاى علوم تربیتى به تجزیه و تحلیل و استنتاج پرداخته است.      مهم‏ترین یافته‏هاى این تحقیق، اثبات نیاز جامعه امروز به مهدویت و دست‏یابى به وظایف تربیتى در سه گروه: فرد، خانواده و حکومت اسلامى نسبت به زمینه‏سازى ظهور مهدى علیه‏السلام است. نظر به این وظایف، همه مردم اعم از افراد، خانواده‏ها و نهادهاى اجتماعى در ارتباط با زمینه‏سازى مهدویت مسئولیت دارند و باید به وظیفه‏شان عمل نمایند.  }, keywords_fa = {خانواده ,تربیت ,حکومت ,مهدویت ,زمینه‏ سازى ,اثر تربیتى ,فرد ,وظیفه تربیتى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2321}, eprint = {} }