TY - JOUR ID - 2321 TI - زمینه‏ سازى تربیتى مهدویت JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad, Ehsani AD - استادیار - گروه اخلاق و تربیت جامعه المصطفی العالمیه Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 20 IS - 1 SP - 73EP - خانواده ,تربیت ,حکومت ,مهدویت ,زمینه‏ سازى ,اثر تربیتى ,فرد ,وظیفه تربیتى ,DO - AB - این مقاله نظر به اهمیت مسئله مهدویت که از مسائل مهم روز جامعه است، و ارتباط مستقیم با زندگى فردى و اجتماعى بشر دارد، موضوع مهدویت را با نگاه تربیتى بررسى کرده است. سه دیدگاه در باب مهدویت مطرح شده که با نقد دیدگاه برون‏دینى و درون‏دینى مبتنى بر نظریه غالب اهل‏سنت، دیدگاه درست به این موضوع با استناد به آیات و روایات تبیین شده است.      عمده هدف تحقیق اثبات اثربخشى مهدویت‏باورى در زندگى فردى و اجتماعى امروز جامعه انسانى بوده است که آثار اعتقاد به ظهور مهدى علیه‏السلام در پاسخ به اندیشه ناکارآمد جلوه دادن این باور، به خوبى تبیین شده است. این آثار تربیتى اقتضا مى‏کرد که مبانى رفتار مهدى علیه‏السلامدر عصر ظهور نیز به لحاظ تربیتى بررسى شود و این کار با استناد به قرآن، سنت و سیره پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در این مقاله انجام گرفته است.      در این تحقیق از اسناد و مدارک با روش تحلیلى ـ توصیفى جهت نیل به هدف پیش‏گفته در فضاى کتابخانه استفاده شده است. بدین طریق که اطلاعات موردنیاز از منابع مربوط به مهدویت، تعلیم و تربیت و تفاسیر قرآن کریم جمع‏آورى شده و با یافته‏هاى علوم تربیتى به تجزیه و تحلیل و استنتاج پرداخته است.      مهم‏ترین یافته‏هاى این تحقیق، اثبات نیاز جامعه امروز به مهدویت و دست‏یابى به وظایف تربیتى در سه گروه: فرد، خانواده و حکومت اسلامى نسبت به زمینه‏سازى ظهور مهدى علیه‏السلام است. نظر به این وظایف، همه مردم اعم از افراد، خانواده‏ها و نهادهاى اجتماعى در ارتباط با زمینه‏سازى مهدویت مسئولیت دارند و باید به وظیفه‏شان عمل نمایند.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2321 L1 - ER -