@article { author = {Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah}, title = {واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه}, journal = {معرفت 160، فروردین 1390}, volume = {20}, number = {1}, pages = {145-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه}, abstract_fa ={هدف تحقیق، شناسایى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‏هاى طلّاب و اولویت‏بندى راه‏کارهاى برون‏رفت از آن، بر اساس دیدگاه طلبه‏هاى سطح چهار حوزه علمیه قم است. روش تحقیق توصیفى ـ پیمایشى، جامعه آمارى کل طلبه‏هاى سطح چهار، و نمونه آمارى تعداد 50 نفر از آنان است که به شیوه تصادفى ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‏آورى اطلاعات، پرسشنامه محقق‏ساخته حاوى 35 گویه با پایایى 91% براى شناسایى عوامل بازدارنده و 11 راهکار مطابق مقیاس آرایش رتبه‏اى با پایایى صورى متخصصان بود. براى تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون خى‏دو (کاى اسکور)، تحلیل واریانس یک‏راهه F و Z استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که عوامل فرهنگى، سیاست‏گذارى نظام تحقیقاتى، عوامل فردى، ادارى ـ ساختارى، و نحوه ارائه خدمات پژوهشى و انگیزشى به ترتیب در پژوهش‏هاى طلّاب نقش بازدارندگى دارند. دشوارى دسترسى به استادان مجرب و متخصص براى راهنمایى و مشاوره طرح‏ها، وجود اشتغالات فکرى مختلف براى امرار معاش، و آشنایى کم طلّاب با روش‏هاى تحقیق به ترتیب از مهم‏ترین بازدارنده‏هاى پژوهشى محسوب مى‏شوند.  }, keywords_fa = {پژوهش ,راه‏کارها ,عوامل بازدارنده ,طلبه‏ هاى سطح چهار ,حوزه علمیه قم ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2324}, eprint = {} }