@article { author = {Amini, Hasan and Norozi, Reza ali and , Mahdiyeh}, title = {ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى}, journal = {معرفت 160، فروردین 1390}, volume = {20}, number = {1}, pages = {161-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى}, abstract_fa ={هر نظام تعلیم و تربیت داراى عناصر و مؤلفه‏هایى است که کیفیت و کمّیت آنها، بر پایه مبانى شناختى هر نظام مشخص مى‏شود. یکى از این عناصر زیربنایى، برنامه درسى است که هدف‏گذارى آن بر پایه اصول فلسفى، علمى، جامعه‏شناختى و... صورت مى‏گیرد. کارآمدى نهایى برنامه درسى هم از طریق صحت و استحکام مبانى شناختى آن، تأمین مى‏شود. از این‏رو، برنامه‏ریزان باید در رجوع خود به مؤلفه‏هاى معرفت‏شناختى، از جامعیت و صحت آنها مطمئن بوده و سپس جهت‏دهى محتواى برنامه را بر این اساس تنظیم نمایند.      هدف این مقاله، نگاهى به نظریات فلسفى و دینى علّامه طباطبائى و برخوردارى از رویکردى تحلیلى ـ توصیفى، زمینه را براى تشکیل چنین زیربناى شناختى فراهم نماید تا از این طریق بتواند به برخى از سرفصل‏هاى مهم در زمینه برنامه درسى کارآمد دست یابد. با توجه به مطالعات انجام شده، مى‏توان گفت چهار عنوان اصلى: مختصات و ویژگى‏هاى برنامه درسى، شعب علم، محتواى علم و آسیب‏شناسى علم با نگاه به نظریات علّامه طباطبائى در این زمینه، مورد توجه مى‏باشند که در مقاله به ویژگى‏ها و ضرورت‏هاى هریک اشاره شده است.  }, keywords_fa = {علّامه طباطبائى ,ویژگى‏ هاى برنامه درسى ,برنامه درسى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2325}, eprint = {} }