TY - JOUR ID - 2325 TI - ویژگى ‏هاى برنامه درسى با تأکید بر نظر علّامه طباطبائى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Hasan, Amini AD - کارشناس ارشد - فلسفه دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه AU - Reza ali, Norozi AD - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AU - Mahdiyeh, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 20 IS - 1 SP - 161EP - علّامه طباطبائى ,ویژگى‏ هاى برنامه درسى ,برنامه درسى ,DO - AB - هر نظام تعلیم و تربیت داراى عناصر و مؤلفه‏هایى است که کیفیت و کمّیت آنها، بر پایه مبانى شناختى هر نظام مشخص مى‏شود. یکى از این عناصر زیربنایى، برنامه درسى است که هدف‏گذارى آن بر پایه اصول فلسفى، علمى، جامعه‏شناختى و... صورت مى‏گیرد. کارآمدى نهایى برنامه درسى هم از طریق صحت و استحکام مبانى شناختى آن، تأمین مى‏شود. از این‏رو، برنامه‏ریزان باید در رجوع خود به مؤلفه‏هاى معرفت‏شناختى، از جامعیت و صحت آنها مطمئن بوده و سپس جهت‏دهى محتواى برنامه را بر این اساس تنظیم نمایند.      هدف این مقاله، نگاهى به نظریات فلسفى و دینى علّامه طباطبائى و برخوردارى از رویکردى تحلیلى ـ توصیفى، زمینه را براى تشکیل چنین زیربناى شناختى فراهم نماید تا از این طریق بتواند به برخى از سرفصل‏هاى مهم در زمینه برنامه درسى کارآمد دست یابد. با توجه به مطالعات انجام شده، مى‏توان گفت چهار عنوان اصلى: مختصات و ویژگى‏هاى برنامه درسى، شعب علم، محتواى علم و آسیب‏شناسى علم با نگاه به نظریات علّامه طباطبائى در این زمینه، مورد توجه مى‏باشند که در مقاله به ویژگى‏ها و ضرورت‏هاى هریک اشاره شده است.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2325 L1 - ER -