@article { author = {, Abdolreza}, title = {بررسى جایگاه تصوّر و تصدیق در ادراک خدا از دیدگاه علّامه طباطبائى}, journal = {معرفت 166، مهر 1390}, volume = {20}, number = {7}, pages = {25-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسى جایگاه تصوّر و تصدیق در ادراک خدا از دیدگاه علّامه طباطبائى}, abstract_fa ={این مقاله به بررسى جایگاه تصوّر و تصدیق در ادراک خدا از دیدگاه علّامه طباطبائى مى‏پردازد. با نگاهى به سیر تطوّر ادلّه خداشناسى، به دست مى‏آید اکثر اشکالات در زمینه بحث از خدا، از نرسیدن به مدعا و تصوّر ناصحیح مسئله نشأت مى‏گیرد و نقد براهین خداشناسى در غرب نیز متأثر از همین موضوع است. علّامه طباطبائى ضمن تصریح و تأکید بر این نکته، و ضمن اعتقاد به اینکه وجود خدا و وجوب ازلى او، بدیهى اولى است و از برهان مستغنى است، سعى مى‏کند از همین نقطه با طرح صحیح مسئله، ادراک خدا را با فطرت به هم گره زده و از فطرى بودن علم حصولى و حضورى به خدا، سخن گوید. در این پژوهش، تلاش شده است بحث فطرت از زاویه وجودشناختى و معرفت‏شناختى و از منظر علّامه طباطبائى مورد تشریح قرار گیرد و به مدد توجه به فطرت از منظر معرفت‏شناختى، «حقانیت» و «معقولیت» باور به خدا مورد تحلیل و تبیین واقع گردد. ریشه‏یابى ادراک ناصواب خدا و طرح بحث فطرت از زاویه وجودشناختى و معرفت‏شناختى و تفکیک معرفت‏شناسانه حقانیت و معقولیت باور به خدا، از جمله نکات مورد توجه و مهم این نوشتار است.}, keywords_fa = {خدا ,فطرت ,تصوّر ,تصدیق ,حقانیت ,معقولیت ,معرفت‏شناختى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2403}, eprint = {} }