TY - JOUR ID - 2521 TI - مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روان‏شناسى و اسلام JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Dawood, Hoseini AD - کارشناس ارشد - روان شناسی بالینی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 21 IS - 3 SP - 99EP - روان شناسى ,تعلیم و تربیت ,تنبیه ,تأدیب ,اصلاح ,DO - AB - یکى از ابزارهاى اصلاح و تربیت، که در میان صاحب نظران تعلیم و تربیت مورد اختلاف و مناقشه قرار گرفته، اعمال انواع تنبیه، به ویژه تنبیه بدنى در عرصه تعلیم و تربیت است. عده اى از روان شناسان با اعمال تنبیه به شدت مخالفت کرده اند و آن را در جهت حذف رفتارهاى ناهنجار نه تنها غیرمفید، بلکه مضر مى دانند و والدین و مربیان را از اعمال آن نهى مى کنند. در مقابل، برخى دیگر، از دیدگاه تعلیم و تربیت و اسلام، این تفکر را نمى پذیرند و با آن مخالفند. این دسته معتقدند تنبیه بدنى نه تنها مضر نیست، بلکه مى تواند موجب حذف رفتار ناپسند از خزانه رفتارى کودک شود و تأثیر پایدارى در وجود او ایجاد کند. در منابع اسلامى انواع تنبیه، به عنوان یک ابزار بازدارنده در عرصه تعلیم و تربیت مورد پذیرش قرار گرفته است. در آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السلام، تنبیه علاوه بر مجازات حدود و تعزیرات، به عنوان یک روش تأدیب و اصلاح رفتار پذیرفته شده است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2521 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/8.pdf ER -