@article { author = {, Seyed hamidreza}, title = {طبیعت‏ شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج ‏البلاغه}, journal = {معرفت 176، مرداد 1391}, volume = {21}, number = {5}, pages = {15-}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طبیعت‏ شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج ‏البلاغه}, abstract_fa ={«طبیعت» در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامى، از اساسى ترین منابع شناخت محسوب مى شود که مى توان به وسیله ابزار شناخت همچون حواس، عقل و قلب، عالى ترین مراتب شناخت یا معرفت را به دست آورد. بر این اساس، «طبیعت شناسى» یکى از مهم ترین مباحث، در کنار مباحثى همچون خداشناسى، انسان شناسى، دنیاشناسى و مرگ شناسى است که مى توان از آن در موضوعات تربیتى بهره فراوان برد. هدف این مقاله استخراج و تبیین برخى از مهم ترین ویژگى هاى «طبیعت» از متن قرآن کریم و نهج البلاغه، به عنوان «مبانى تعلیم و تربیت» است. بدین منظور از روش توصیفى ـ تحلیلى در قالب پژوهشى نظرى با مبانى کتابخانه اى استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان مى دهد که مى توان ویژگى هایى نظیر نظام بودن طبیعت، هدفدار، برنامه ریزى شده و منظم بودن طبیعت، زیبا بودن و آیت الهى بودن طبیعت، را به عنوان مبانى تعلیم و تربیت از قرآن و نهج البلاغه استخراج نمود.}, keywords_fa = {قرآن ,نهج البلاغه ,طبیعت شناسى ,مبانى تعلیم و تربیت ,لوازم تربیتى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2526}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_2.pdf} }